Lords of Rephaim (2013)
Throne of Reign (2014)

Released 2017-07-21
Reviewed 2017-09-17

pathologymusic.com

comatose

Pathology är ett amerikanskt dödsmetallband med nio album i bagaget, nio album sedan 2006. Det är onekligen ett ganska flitigt band med så mycket album, men så kan man väl anta att deras musik inte kräver speciellt mycket tid att vare sig skriva eller producera – åtminstone låter det inte så. Jag tycker nog att man kan påstå att omslaget tydligt visar vad man får höra om man väljer att lyssna på detta band, det är inga överraskningar bara benhårt trummande, hårda riff och gutturala vrål är vad som erbjuds för den som spelar sig igenom detta album.

Det handlar förstås om billig källarproduktion, lite möglig ljudbild, sång som mer låter som brunstvrål från någon obestämd varelse – det är väl precis vad de som gillar den brutala musiken uppskattar och precis det alla civiliserade personer inte kan lyssna på utan att kräkas. Det låter ärligt talat som skit, precis som den här typen av musik brukar låta. Och det låter som det brukar, de bjuder inte direkt på något nyskapande – också som denna genre brukar fungera då nytänkande är att jämföra med det mest förskräckliga man kan tänka sig. Det är helt enkelt ett album för de redan frälsta och ett som den överväldigande majoriteten av världen gör bäst i att fullständigt ignorera.

Nej, jag blir vare sig imponerad eller hänförd när jag lyssnar på Pathology, deras nya album är helt enkelt fullständigt värdelöst. Det saknar kvalité, det saknar egentligen allt man vill ha från en musikalisk upplevelse. Jag tror faktiskt det senaste konstruktionsprojektet jag gick förbi hade ett bättre soundtrack än det man får av att lyssna på Pathologys självbetitlade nionde album. Och det väcker en fråga: hur kan ett album som detta släppas och hur kan bandet bakom ett sådant album nu ha släppt nio album under sin karriär? Jag antar att det är ett bevis på världens komplexitet och att folk kan uppskatta i stort sett vad som helst, vilket inte bara bevisas i musikvärlden.

Det blir tummen nedåt för Pathology, det här är helt enkelt ett album som inte låter speciellt bra. En dag kanske den patologiska forskningen kan förstå varför skräp som detta kommer fram och kanske se till att vi slipper, men till dess får vi helt enkelt bara strunta i att detta album existerar.

Label: Comatose Music
Tre liknande band: Abominable Putridity/Suffocation/Disgorge
Betyg: HHHHHHH (2/7)