Artwork by Jeff Grimal
Layout by Stan W Decker

Released 2017-05-26
Reviewed 2017-05-13

omradetheband.wixsite.com/omrade
my kingdom music

Franska duon med det svenskklingande namnet Område är tillbaka med ett nytt avantgardistiskt äventyr, och det kallas Nåde. Det kan tyckas lätt att tro att de skulle vara ett svenskt band med både namn och titel i svensk klang men så är det inte, de sjunger på engelska och det var förstås ett album jag var väldigt nyfiken på med tanke på hur bra föregångaren Edari som släpptes 2015 var. Nu har de mer spännande skivomslag, och åtta nya spår som dock inte innefattar spännande företeelser som vänlig herpes och så vidare. Men en isländskt stärkt väg finns bland låtarna och lite annat skoj, frågan är om de försöker komma på titlar på diverse språk, som Hänelle – Honom/Henne på finska eller Baldar Jainko som är en baskisk titel eller avslutande Falaich som är en Gaelisk titel. Titlarna är dock en bra indikation på att du nog bör förvänta dig något oväntat.

Det är ett album som utforskar väldigt mycket, som drivs starkt av duons vision snarare än musikaliska konventioner. De binder samman avantgardism, deppig metal, post rock och mycket annat till ett väldigt dramatiskt atmosfäriskt album som ofta tar sig fram i lågt tempo med en väldigt svävande känsla av något diffust men ändå väldigt träffande. Lite oväntade saker bjuder de på som ibland aggressiv vrålad sång eller snyggt svävande klarsång och lite kvinnlig sång. Kanske lite stillastående i vissa partier, men som helhet är det ett hypnotiskt och spännande album som tar femtio minuter att spela sig igenom.

Riktigt jävla bra! Så tycker jag att man kan sammanfatta det, och om det inte vore för spåret The Same for the Worst hade jag slängt ut sex poäng men det spåret blir för statiskt och även om det har några höjdarstycken så känns det som att det inte bidrar till den övergripande kvalitén på albumet. Bäst är nog annars det inledande spåret och det isländskklingande videospåret, men alla spår är egentligen bra och det gäller även det jag nyss nämnde som betygssänkaren. Det är helt enkelt ett väldigt starkt album som definitivt visar att den fantastiskt fina debuten Edari inte bara var en slump och att de har förmågan att skapa något som är både relativt unikt och bra. Men visst, det blir nog ändå svårt för dem att nå de riktigt stora arenorna då deras musik knappast är i en stil som tilltalar den allra bredaste publiken och att den dessutom kräver att man fokuserar på musiken.

Nåde är ett krävande album som ger mycket tillbaka för den som bryr sig om att lyssna, jag skulle faktiskt vilja kalla det ett höjdaralbum. Det är helt enkelt ett album jag kan rekommendera för den som gillar avantgardistisk musik. Dramatiskt och imponerande helt enkelt, fräscht, eget och riktigt jävla bra!

Label: My Kingdom Music
Tre liknande band: Ulver/Dødheimsgard/God is an Astronaut