Marco Nalesso - bass
Giacomo Passarelli - drums

Prehistoric Overdrive (EP 2015)

Released 2017-04-28
Reviewed 2017-05-28

argonauta records

Det kom från den yttre rymden, där det antagligen är No Good Advices första album som kallas Från den yttre rymden. Det handlar om en italiensk kvartett vars debutalbum har ett flott omslag, en kvartett som bildades i Torino 2012. 2015 släppte de sitt första alster, en EP och nu kommer alltså första albumet som antagligen inte är fulladdat med goda råd inför en eventuell invasion från den yttre rymden.

Stonerrock eller -metal är vad italienarna har att erbjuda, med massiva riff och tunga atmosfär landar de sina musikaliska rymdskepp på denna blå planet. De basunerar ut låtar om rymdiga saker som rymdsurfare, svarta monoliter och så vidare på ett sätt som inte låter speciellt rymdigt, det hade faktiskt likaväl kunnat vara ett album från vår egen Tellus. De stannar på vår planet för ett dussin låtar som låter ganska lika varandra och med 56 minuter känns det lite väl tilltaget, kanske inte så att man vill driva dem från planetens yta men de hade kunnat hålla sin invasion lite kortare.

Personligen har jag inga bra råd för hur du ska förhålla dig till detta album, jag tycker att det är bra även om det kunde haft lite bättre driv och mer variation. Det fungerar trots allt och de som uppskattar den här typen av musik kommer att gilla det, det trycker på rätt knappar även om jag personligen också skulle ha velat ha lite mer rymdiga inslag för att passa rymdtemat. Man kan dock inte få allt och det vi får är trots allt ett trevligt hårt rockande album som tilltalar stoner-entusiaster överallt i världen. Italienarnas invasion är kanske inte av världsförändrande karaktär men den grupp de vänder sig till kommer att tilltalas av vad de har att erbjuda – dåliga råd.

Kort och gott ska du inte vända dig till detta band om du vill ha lösningar på hur man beter sig om det kommer något från den yttre rymden men om du bara vill ha något schysst att lyssna på kan det definitivt vara ett bra alternativ. Italienarna har helt enkelt satt samman ett trevligt album med tolv bra och hårt rockande låtar som definitivt kan vara värda att kolla upp för den som har musik från de tre liknande banden i skivhyllan.

Label: Argonauta Records
Tre liknande band: Monster Magnet/Kyuss/Mastodon