Produced by Need
Mixed/mastered by Hector .D at HD Studios

Released 2017-01-17
Reviewed 2017-01-13

needband.net

rock 'n' growl

Grekiska bandet Need sjunger sånger om frihet på sitt fjärde album. Ett album med sju spår och en speltid på över en timme, progressiv metal. Avslutningen är nästan 22 minuter lång och jag vet inte om jag vill kalla den ett epos. I pressinformationen läser jag annars mycket om att bandet turnerat med diverse namn och så vidare, även berömmande citat från någon recensent som skriver om progressiv musik. Så med andra ord borde Need vara ett alldeles fantastiskt band och detta ett lysande album.

Men ett bra album behöver fånga lyssnaren med intresseväckande inslag och det enda som fångar mitt intresse är några talade partier som jag inte tycker om. Och jag tycker att de musikaliskt passar ganska bra in på beskrivningen progressiv metall enligt mallen, vilket förstås betyder metal med mycket melodi, onödigt långa låtar och onödigt komplicerade instrumentalinslag och ett obligatoriskt avslutande jätteepos som råkar vara titelspåret. Varför inte emulera Dream Theaters Six Degreesavlsutning rakt av? de har ju trots allt en hel CD för titelspåret på det albumet.

Need trampar ganska mycket i väl invanda hjulspår ur en genre som förlorat den charm den en gång hade. Det låter som en ganska trist emulering av band som Threshold, Dream Theater och sådana band – på många sätt en blek kopia. Men inte bara en blek kopia, de är kompetenta musiker och bra musikskapare på många sätt – de är bara inte speciellt bra låtskrivare. Det låter snyggt, sångaren är bra och instrumenten trakteras med en kompetent självklarhet som säkert får många lätt avundsjuka. Jag saknar bara lite själ, något intressant.

Nu låter som att jag avskyr vad Need har att erbjuda, men det är inte sant. Jag tycker att Need gör ganska bra musik och har en hel del sköna inslag med bra melodier och lite fina klurigheter. Dock kunde de dumpa det talade för det är rent av uselt och de kunde ha gjort allting åtminstone 20 minuter kortare – då hade det varit värt ett poäng till i vår poängskala. Nu känns det mest som ett schysst album som dock inte lyckas fånga mitt intresse speciellt väl.

Tre liknande band: Evergrey/Threshold/Dream Theater