2016. War Brigade

Produced, mixed and mastered by R.D. Liapakis at the Music Factory/Prophecy Studios in Kempten, Germany
Original cover artwork by Mario Le Mole, post-editing by Jan Yrlund / Darkgrove Design

Released 2017-01-13
Reviewed 2017-01-01

mysticprophecy.net

Vi inleder 2017 med en återutgåva, återutgåva av Mystic Prophecys debutalbum Vengeance. Det är alltid intressant med tanke på Mystic Prophecys mycket trevliga album på senare år med Ravenlord som höjdpunkten så här långt. Men nu går vi alltså tillbaka i tiden, till 2002 då en kvartett ledda av RD Lipakis släppte albumet Vengeance. Det har fått en mindre ansiktslyftning och ett par bonusspår, två livespår inspelade 2007. Den stora frågan blir således: hur står sig detta album femton år senare?

Ganska bra tycker jag, det känns inte direkt daterat eller gammalt. Däremot känns det inte lika bra som de senaste albumen, det känns lite som en indikation på vad vi nu vet skulle komma efter. Femton år senare känns bandet mer på topp och på något sätt tycker jag att det känns väldigt onödigt att gå tillbaka till detta gamla album, om man inte samlar på Mystic Prophecys album. Musikaliskt handlar det annars om power metal med bra driv och energi, rösten är lite hes och knappast den bästa men den har utvecklats till en stark karaktär för detta band, på detta album samspelar den inte riktigt lika väl med det musikaliska som den gör nu. Livelåtarna är inte speciellt intressanta, och jag skulle ha velat ha en något starkare hitlåt som gör att man vill återvända till 2002. Hur jag än gör kan jag bara inte se att det var bättre förr, Mystic Prophecy är definitivt bättre nu med sin mer förfinade power metal.

Med det skrivet finns väl egentligen inte så värst mycket mer att skriva, Mystic Prophecy var bra på den tiden men är bättre nu – det här är ett bra album men det senaste var betydligt bättre. Det är ett album för den som samlar Mystic Prophecy och vill äga allt de producerat. För den som bara gillar att sätta tänderna i intressant och underhållande musik kan jag bara lova att 2017 kommer att erbjuda betydligt mer intressanta power metal-album än Mystic Prophecys debut från 2002. Därför lämnar jag detta album med de orden och konstaterar att det inte var bättre förr.

Helloween/Metallium/Wizard