Produced by Hiili Hiilesmaa
Mastered by Svante Forsbäck

Released 2017-04-07
Reviewed 2016-03-13

myownghost.com
secret entertainment

Mitt eget spöke släpper sitt andra album på Hemlig underhållning, på något sätt skulle det inte kännas alltför förvånande om de inte sålde speciellt många album och inte fick speciellt mycket uppmärksamhet. Jag kan tycka att det är lite konstigt att mitt eget spöke är ett band från Luxemburg, vars andra album är bra ska tilläggas – hur är det med ditt eget spöke? Det här bandet frontas av en kvinnlig sångare som låter bra och deras musik är rockig med mycket elektroniska inslag, väldigt snyggt framförd måste jag nog tillstå.

Det är spökets andra alster och det låter modernt och fräscht med mycket sköna samplingar och elektroniska grejer. Jag tycker att de hittat en ganska egen ljudbild som känns spännande och intressant, vass produktion dessutom. Det finns definitivt en hel del att tycka om när det gäller detta album och framförallt väldigt lite svagheter, om ens några. Det är inte alltför ofta man får album som känns fräscha och tilltalande med så här hög kvalité rakt igenom – My Own Ghost träffar helt enkelt väldigt rätt med detta album.

Om man ska ha några invändningar så kan det vara att de kunde haft lite mer pondus, kanske lite mer kraft och energi men det är egentligen inget större problem även om lite mer dynamik hade gjort det ännu bättre. Men man ska inte vara alltför kritiskt när man får något av den här kalibern. Grym produktion dessutom och albumet är varierat och speltiden håller de väldigt sansad, det finns definitivt väldigt mycket att uppskatta när man lyssnar på ett album av den här kvalitén. Tänk att mitt eget spöke är kapabelt att göra ett album som detta, de kan dock inte göra ett speciellt intressant skivomslag.

Spökhistorierna börjar gå mot sitt slut, och jag kan konstatera att flera av låtarna som inledande titelspåret och 10 Days of Summer är skrämmande bra. Jag gillar också Alive som är ett tilltalande spår, egentligen tycker jag att alla spåren är av riktigt fin kvalité och om man vill vara lite lustig kan man ju faktiskt kalla det ett skrämmande bra album – åtminstone ett riktigt vasst sådant.

Label: Secret Entertainment/Inverse Records
Tre liknande band: Nightwish/Evereal/Within Temptation