Bye Bye Lullaby (2012)
Beth Out of Hell (2015)

Produced by Daniel Flores

Released 2017-01-27
Reviewed 2016-01-21

themurderofmysweet.com

Kul bandnamn var min första reflektion när jag stötte på The Murder of My Sweet i min spellista, det bara måste jag lyssna på. Deras fjärde album bjuder på ekon av efterdyningarna, kanske av deras senaste hyllade album Beth Out of Hell eftersom vissa idéer till detta album dök under skapandeprocessen av det albumet. Och Echoes of the Aftermath har ett väldigt spännande skivomslag, och det sägs att de söker sig i en mer nordisk musikalisk inriktning.

Melodiös hårdrock med en ljudbild som för tankarna till film, med lite inslag av klassiskt och med kvinnlig sång. Riktigt snyggt producerad med fokus på både starka melodier och musikalisk tyngd. Jag tycker också att sången känns som skräddarsydd för den musik bandet har att erbjuda och ska jag vara ärlig så var det länge sedan jag hörde ett band med en så välpassande sångare. Men det är inte bara där bandet har styrkor, den sköna känslan bandet erbjuder och den variation man får över de tolv låtarna hjälper verkligen till att göra detta till ett riktigt starkt album. Inte ens den timmeslånga speltiden känns som en svaghet på ett album som detta.

En riktig fullträff skulle jag vilja påstå. Ett album med riktigt bra låtar, riktigt sköna melodier, stark sång, fängslande stycken – ett album som är snubblande nära att vara årets första sexpoängare men det räcker inte riktigt dit men den slåss definitivt med katterna om att vara bäst hittills. Imponerande bra på många sätt. Och det finns inga direkta svagheter även om jag gärna hade sett att de kapade dussinet till tio eftersom det hade skapat ett mer intensivt och gripande album även man får nu – det känns kanske inte långt men du får inte heller den där direkta känslan de bästa albumen kan bjuda på.

Det finns flera vassa spår, som inledande Sleeping Giant, Cry Wolf även om jag personligen tycker bäst om tionde spåret Go On som också hade varit en utmärkt avslutning på detta fina album. De två sista spåren är också bra men jag hade kunnat vara utan dem om jag ska vara helt ärlig, kanske skulle de ha sparat dem till ett senare album. Men även om man kan sådana mindre synpunkter så har de inte sådär våldsamt stor betydelse för mig eftersom jag enkelt kan konstatera att det är ett riktigt vasst album.

Ett vasst album jag varmt kan rekommendera till alla fans av riktigt bra musik, Echoes of the Aftermath är ett riktigt trevligt album som tåls att tittas närmare på. Och då menar jag inte bara det flotta skivomslaget.

Label: Frontiers Music
Tre liknande band: Queen/E.L.O/Genesis