... The Stories We Could Tell (2014)

Matt Starr - drums

Produced by Kevin Elson

Released 2017-07-21
Reviewed 2017-08-04

mrbigsite.com

Herr Stor är tillbaka med ett nytt album, ett som trots gravitationen – betyder det att det flyger tillbaka i fejset på en när man slänger det i papperskorgen? Eller att det inte går att spola ner i toaletten? Jag har givit dem idel fyror senast och sällan varit imponerad av vad de har att erbjuda, så kan lite längre erfarenhet vara till nytta? Den frågan ställde jag mig när jag tog mig an detta album som följer tre år efter deras senaste album som hade historier de kunde berätta. Det första som slår mig med detta album är att det har ett betydligt bättre omslag än sin föregångare, synd då att albumets innehåll inte är av samma kaliber.

Man kan klippa och klistra text från de föregående recensionerna eftersom de stilistiskt fortfarande trampar på i samma hjulspår, melodirock eller AOR någonstans i dess mittfåra, långt från någon direkt kreativ fåra. De är skickliga musiker och bjuder på ett snäpp virtuositet och en riktigt vass sångare, dessutom bra produktion och så vidare. Fans av den här typen av musik kommer att tilltalas av vad Herr Stor har att erbjuda, precis som de tidigare gjort. Låtmaterialet är precis vad man kan förvänta sig, förutsägbart kan man faktiskt beskriva det som – och det skulle inte direkt vara en felaktig beskrivning av vad jag hört när jag lyssnat på detta nya album från den stora herren.

Originalitet och oförutsägbarhet, nytänkande och sådana termer är givetvis inte ett måste när man ska analysera kvalitén på ett album – men dessa termer är definitivt sådana som höjer kvalitén hos ett album. Fans kommer att uppskatta albumet, det låter som de gjort tidigare men det är svårt att bry sig speciellt mycket. Omslaget är den överlägset starkaste aspekten och när så är fallet brukar det inte riktigt klicka, det är inte gravitationstrotsande kvalitétsrock, det är sömnig standardrock som inte ens framför i lika stort format som bandets namn verkar indikera. Faktiskt är det en enda stor gäspning, från inledning till avslutning och förutom omslaget finns ingenting minnesvärt.

Om du gillat Mr. Bigs tidigare alster finns det anledning att bry sig om detta album, men annars finns det betydligt bättre alternativ att välja på bland årets album. Kort och gott kan man väl beskriva det som hyfsat välgjort och hyfsat ointressant.

Label: Frontiers Music
Tre liknande band: Eric Martin Band/Vega/W.E.T.