Best Of (EP 2011)
Coming in Clear (EP 2013)

Produced by Robin Lynch

Released 2017-02-15
Reviewed 2017-04-12

motorfinger.org

Norska Motorfingret är tillbaka, de bjuder oss på en ny EP. En EP som kallas Evilution och som precis som tidigare EPn har ett snyggt och ganska humoristiskt skivomslag. Vi får sex spår och tjugofem minuter av snygg rockmusik. Och jag sitter och funderar på varför detta band inte har ett skivbolag och bättre uppbackning för när det handlar om modern hårdrock/grunge så har de inte många övermän.

Deras musik är medryckande rockmusik med ganska bra driv och bra energi. De sex spåren bjuder på hyfsad variation och hyggligt djup, bra produktion och bra sångare gör definitivt att det känns som en kvalitets-EP. Ni som uppskattat bandets tidigare alster kommer uppskatta även detta, jag tycker att det känns ganska fräscht men samtidigt välbekant – en modern snygg rockproduktion helt enkelt och jag skulle vilja påstå att det är det bästa bandet hittills gjort.

Inga konstigheter och rakt på sak, det är lätt att tycka om och lätt att ta till sig. Jag skulle vilja påstå att Motorfinger träffar väldigt rätt med sin musik. Det är 25 minuter av schysst musikalisk underhållning, väl värd att titta närmare på och lyssna på. Dock är det kanske inte det lättaste albumet att skriva så värst mycket om, de gör helt enkelt sin sak väldigt bra och utan konstigheter. Och jag tycker att det är en höjdare, en riktigt bra EP som inte har några direkta svagheter.

Alla sex spåren håller god klass, inget av dem sticker väl direkt ut vare sig ur en positiv eller negativ aspekt. Den mest negativa aspekten av denna EP kan kanske vara just att den saknar en riktigt speciell hitlåt, men det saknas ändå inte hitpotential i låtmaterialet. Motorfinger fortsätter helt enkelt att träffa rätt med sin musik och att det här är en riktigt fin EP.

Nirvana/Soundgarden/Tool