Kevin Ax - keys
Nikolas "Uli" Hoffmann - drums, vocals

Released 2017-09-08
Reviewed 2017-08-16

mirrorplain.de
fastball music

Path of Salvation är Mirrorplains debutalbum, ett album som ser spännande ut på framsidan och som enligt pressinformationen inte kan klassificeras enligt någon standardformel. Det låter ju alltid bra när man skriver om roligheter och att det är svårt att kategorisera något, det kan vara ett recept för framgång. Så, nu ska jag bara rita på digitalt papper vad denna tyska kvintett har att erbjuda. Och det blir positiva ord jag får rita dit om albumet med åtta spår och ett bonusspår.

Klassisk rock/hårdrock med lite fräscha perspektiv och väldigt vass produktion, bra sångare och fin energi. Det blandas klämkäcka refränger, starka melodier där jag speciellt gillar en del subtila keyboardelement de snyggt smyger in, och kanske något uns humor här och där. Det är både väldigt välbekant men samtidigt fräscht och underhållande, det är ett lätt album att ta till sig och ett lätt album att tycka om. Kanske inte ett speciellt unikt album, men tillräckligt fräscht för att kännas intressant och inte bara ett i mängden.

Jag gillar det här albumet, det var svårt att skriva så värst mycket om det för det kanske inte innehåller speciellt mycket unikt i musikväg men det är underhållande och riktigt finurligt gjort. Alla låtarna håller riktigt fin kvalité där jag tycker att det sjunde spåret Angels Without Wings nog är det bästa, första spåret bör också nämnas, det är en riktigt fin inledning. Det avslutande lätt pornografiskt anslagna spåret är också väl värt att lyssna på, så det blir definitivt ett positivt omdöme, en tumme upp för detta finfina album kan jag ge helt utan omsvep. Och jag skulle nog vilja säga att detta album inte har några direkta svagheter, det är helt enkelt ett väldigt vasst album.

Mirrorplain är definitivt ett namn värt att minnas, deras debutalbum är utan tvekan värt att titta närmare på och det lovar gott inför framtiden eftersom de trots att de inte direkt bryter ny mark ändå lyckas undvika att hamna i ett tydligt fack. Jag tycker att Path of Salvation är ett album väl värt att titta närmare på, det är riktigt bra!

Label: Fastball Music
Tre liknande band: Skylight/Fremdkoerper/Trunkenbolde