Nomad (2015)

Recorded at Medley studio, Copenhagen with Soren Andersen

Released 2017-02-24
Reviewed 2017-02-12

miketramp.com

mighty music

Mike Tramp är tillbaka med ett nytt album som han kallar Kanske I Morgon, man kan ju undra vad som kanske sker i morgon. Danske herr Tramp säger själv att han inte är ute efter att skapa något nytt och att han musik är en förlängning av honom själv. Mighty Music påstår att det är Tramps bästa hittills och det kan faktiskt vara så. Och han har samma band som senast och med tanke på att det var bra då så finns det väl ingen anledning att tro att den gode Tramp inte levererar igen?

Musikaliskt är det väl inte direkt olikt vad vi hört tidigare, från den gode Tramp men det är lite fräckare, lite nyare och lite fräschare än till exempel senaste albumet Nomad. Klassisk melodiös rock/hårdrock med bra sång och riktigt snygga melodier, klämkäcka refränger och så vidare. Dessutom har albumet ett ganska varierat låtmaterial och det känns som att det har en vettig speltid, kanske i längsta laget men tack vare kvalitén på låtmaterialet har jag inga problem med att albumet är 51 minuter långt och kanske inte direkt bjuder på den mest originella musik jag hört.

Maybe Tomorrow är ett väldigt bra album på alla sätt, riktigt vassa låtar, Mike sjunger riktigt bra och albumet är riktigt tilltalande på alla sätt. Jag skulle nog vilja instämma i vad Mighty Music-snubbarna säger och påstå att det är Tramps bästa album och att det är riktigt bra. Visst, det kanske inte är det mest originella albumet jag hört i livet men det har inte heller några svagheter, alla låtar är riktigt bra och det finns högtflygande höjdpunkter som andra spåret It’s Not How We Do It, det avslutande titelspåret och inledande Coming Home. Det är ett album som tilltalar, ett som jag varmt rekommenderar.

Jag tycker att Mike Tramp har skapat ett grymt album med detta Maybe Tomorrow, och det kanske är ett album jag beställer i morgon för att det är riktigt bra. Jag tycker att Mike Tramp satt samman ett riktigt intressant album som jag tycker att n i ska ta och titta lite närmare på.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: White Lion/Freak of Nature/Mabel