Shawn Charvette - Keys & Bg Vocals
Josh 'Tabbie' Williams - Bass & Bg Vocals

Recorded at PNP Productions in Tewkesbury UK

Released 2017-10-20
Reviewed 2017-11-26

aor heaven

Midnattsstad släpper till första album, och för den som kan sin melodirock känner igen medlemmarna från diverse band i genren. Och man känner dessutom igen musiken från det sena åttiotalet någonstans, klassisk melodirock helt enkelt. Sådant som ofta går hem, nostalgirock för jag vet inte vilken gång i ordningen. Den här gången handlar det om ett band skapat Rob Wylde som vi hört i lite andra band som sedan tagit hjälp av sina bekanta ur andra band i genren, brittiska band ska kanske påpekas.

Inget musikaliskt unikt, det handlar om klämkäcka refränger snygg poprockig produktion och allt det där. Bra driv i låtarna, hyfsad sångare och så vidare. Det finns väl egentligen inte så mycket att säga om det, klassiska melodiös åttiotalshårdrock med hitbetonat låtmaterial – det är vad som kan hittas på Midnite Citys debutalbum. Ett album som egentligen illustreras ganska väl av omslaget, det låter mer eller mindre som det ser ut – och speltiden är lite i längsta laget med 47 minuters speltid vilket ger känslan av att albumet är långt, kanske för långt.

Det är ett schysst album att lyssna på, låtarna har bra driv och energi. Det är ganska tilltalande helt enkelt, inte alltför imponerande ur ett kreativt perspektiv men igenkänningsfaktorn kommer så klart att gynna dem ur ett popularitetsperspektiv och hos recensenter som verkar glömma alla andra liknande album de redan hyllat när nästa identiska album dyker upp. Detta låter ungefär som de flesta andra album som släpps i denna genre även om det har lite fetare gitarrer och lite snyggare ljudbild men sett i ett större perspektiv är det nog ändå bara ytterligare ett schysst album man kommer att glömma bort några veckor efter att man hört det.

Midnite City gör en bra debut men också en jag tror att vi alla kommer att ha glömt ganska snart. Kanske kan man dra sig det till minnes när bandets andra album släpps men när jag ska summera 2017 om någon månad kommer detta album inte att kommas ihåg. Midnite Citys debutalbum kommer definitivt att tilltala dem som uppskattar denna genre, så om du är en av dem bör du definitivt titta närmare på detta album.

Label: AOR Heaven/GerMusica
Tre liknande band: Tigertailz/Vega/Steevi Jaimz