Produced by Jacob Hansen
Artwork by Jan Yrlund

Released 2017-10-27
Reviewed 2017-12-02

metalite.se
inner wound

Svenska bandet Metalite, bildat 2015 bjuder på sitt första album Heroes in Time. Det är ett album med ett ganska snyggt omslag designat av välkände Yrlund, det är också ett album producerat av välkända Jacob Hansen och påstås vara ett resultat av bandets kompetens tillsammans med att de lyssnat till tips från utomstående kompetens. Det låter som en god plan, att bara gräva ner sig i sin egen övertygelse är nog aldrig riktigt vettigt, ofta har kompetenta producenter som  exempelvis Hansen mycket att bidra med. Och Metalite visar definitivt att de har stor musikalisk kompetens och kan erbjuda musik som lär gå hem hos många fans.

Kvinnofrontad power metal, melodiös metal är väl vad man kan kalla debutalbumet Heroes in Time. Det är klämkäckt med tydliga refränger och starka melodier. Sångerskan är av god kaliber, lite popmetalliskt skulle man nog kunna påstå att det är. Ljudbilden är klar och snygg, hyfsad kraft och energi. Ganska typisk variation av låtar för ett album i denna genre och stilistiskt kan man väl inte påstå att det är ett album som bjuder på några större överraskningar, de elva spåren följer mallen ganska tydligt. 48 minuters speltid känns ganska sansat för en album av den här typen.

Det börjar väldigt vasst med Afterlife som antagligen är höjdpunkten på albumet, sedan fortsätter det i liknande stil. Jag tycker att albumet tappar lite mot slutet och att inledningen är det mest intressanta, kanske att de skulle ha hållit det lite kortare. Men jag skulle tro att det är ett tilltalande album för den breda massan och det är onekligen musik som känns lätt att ta till sig och lätt att tycka om. Ett tilltalande album helt enkelt, men också ett man ganska snabbt tröttnar på eftersom det saknas lite djup och lite originalitet.

Kul album med trevliga låtar, kan klart rekommenderas till den som uppskattar de liknande banden eller poppig kvinnofrontad metal. Och debuten må kanske inte vara det mest spännande eller unika jag hört men jag tycker att det känns som att bandet har god potential, väldigt bra sångerska och så vidare – de har vad som krävs för att bli riktigt bra, men de är inte riktigt där än. Det betyder dock inte att Heroes in Time är ett album att bara strunta i, det är ändå sannolikt att ni kommer att uppskatta detta album.

Label: Inner Wound Recordings
Beyond The Black/Amaranthe/Dynazty
Betyg: HHHHHHHH (4/7)