Produced By Jona Tee
Mixed by Tobias Lindell

Released 2017-09-22
Reviewed 2017-09-04

martinaedoff.com

aor heaven

Martina Edoff, en svensk rockbrud som inte skäms för sig – om man ska tro vad pressfolket har att skriva om Edoff i press materialet till hennes tredje album We Will Align. Det som slog mig var att fotot till omslaget var en väldigt bra bild, annars tyckte jag väl inte att det stod så mycket spännande. Hon har haft hjälp av välkända låtförfattare som Mårtensson, Sheehan med flera och att det handlar om kvinnofrontad AOR/Melodirock behöver ingen förvånas över eftersom det känns ganska uppenbart sett till omslag, logo, skivbolag och så vidare – och musikaliskt behöver men inte oroa sig för att bli direkt överraskad eftersom det är ett album som spelar på AOR-genrens styrkor.

Det handlar förstås om melodirock som kröns av Edoffs stämma och en väldigt kvalitativ produktion, lägg sedan till klämkäcka refränger och distinkta melodier så får du en ganska hyfsad bild av hur det låter. Hygglig variation, hyggligt driv, ungefär vad man kan förvänta sig från ett album i denna genre. Skrev jag förresten att Edoff sjunger riktigt bra? Det gör hon, hennes sång lyfter definitivt detta album och det tycker jag även att man säga om produktionen, det är väl originaliteten som man kan ha anmärkningar på men det är sällan något musikfans efterlyser så den biten ska väl inte vara några problem för Edoff heller.

Vad man däremot kan anmärka på är att det är lite skiftande kvalité på låtmaterialet, bland annat avslutningen är ganska tråkig. Inledningen och kanske framförallt titelspåret är riktigt bra, så det skiftar mellan ganska intetsägande till riktigt superdupervasst. Så ibland tar man till hyllningssången och ibland fingrar man lite på sågen – så kanske man enkelt kan beskriva hur jag ser på Edoffs nyaste album under tiden jag spelar mig igenom det. Kanske är det de många olika medförfattarna som bidrar till en viss spretighet men denna spretighet innebär inte att albumet är mindre bre – det är faktiskt riktigt vasst skulle jag vilja påstå.

Jag tycker framförallt om titelspåret men förutom ett par mindre lyckade inslag tycker jag att hela albumet håller en riktigt hög klass. Inledande Turn Our Pages och Face the Mirror är två andra spår värda att nämna som väldigt minnesvärda. Det är helt enkelt ett kul album som jag varmt kan rekommendera till alla som gillar skön melodirock, speciellt den kvinnofrontade varianten – Edoff har satt samman ett riktigt underhållande album.

Label: AOR Heaven/GerMusica
Tre liknande band: Dante Fox/Joan Jett/Heart