Alexey Kuznetsov - vocals

Ugrjumye Volny Studenogo Morja (2013)

Released 2017-11-24
Reviewed 2017-12-17

Links
solitude productions

Det påstås att ryska bandet Loreleis andra album är ett efterlängtat sådant, ett som följer deras debutalbum från 2013. Skuggor av oktober heter det nya albumet och det ser ganska intressant ut om man kikar på omslaget. Det påstås också att bandet gått från gothisk doommetall till dödsdoom, mindre kvinnlig sång och mestadels vrålsång är vad det handlar om. Det påstås att de bjuder höstkänsla och så vidare med kristallklara keyboards och tunga gitarrer.

Lorelei kan beskrivas som ett band som bjuder på melodiös dödsdoom, sången är för det mesta vrålad och den framförs på ryska. Det förekommer lite kvinnlig sång också, kanske för att skapa dynamik i deras musik. Men trots det känns albumet inte speciellt dynamisk, låtmaterialet hade definitivt kunnat vara lite mer varierat – kanske ha lite mer djup. De tio spåren tar ungefär 45 minuter att spela sig igenom och de bjuder på lite gråmulen höstkänsla, lite deprimerande nästan. Ett mörkt och deprimerande album kan man beskriva det som.

Jag tycker också att man kan beskriva det som ett ganska schysst album, visst kan man invända mot sången på ryska – det är ett jävla fult språk men som deprimerande språk fungerar det trots allt inte helt uselt, det är faktiskt helt okej. Låtarna i sig är ganska schyssta, tempot är långt och känslan blir lite deppig och kanske även lite odramatisk. Lite mer dynamik hade definitivt inte skadat detta album, inte alls – mer plats för den kvinnliga sången och lite högre tempo och bättre driv i vissa låtar hade gjort mycket för att skapa något mer intressant. Därmed inte sagt att det är ett dåligt album, jag tycker att det låter bra och att det definitivt finns positiva aspekter.

Gillar du doomig melodöds är möjligheten ganska stor att du uppskattar detta album, det har en del att erbjuda med schyssta låtar och trevlig lätt deprimerande känsla. Snyggt omslag dessutom, så för er doomälskare kan det vara väldigt intressant att titta närmare på dessa skuggor av oktober.

Label: Solitude productions
Tre liknande band: I Miss My Death/Penumbra/Cathedral