Lionville (2011)
II (2012)

Produced by Stefano Lionetti

Released 2017-02-24
Reviewed 2016-02-02

lionville.it

Lionville kan tänkas vara en liten by någonstans i sydvästra. Men det kan också vara ett italienskt melodirockband som nu släpper sitt tredje album efter det sjävbetitlade debutalbumet (2011) och det andra albumet II (2012) – detta album kallas logiskt nog A World of Fools. Med tanke på de två föregående albumen finns det anledning att tro att lejonvillarna kan ha skapat något vasst eftersom båda deras tidigare album fått fem poäng av oss, dock med brasklappen att de varit lite fantasilösa vilket definitivt också kan sägas om detta album.

Melodirock eller AOR är vad det handlar om, helt enligt formatet. Klämkäcka låtar med tydliga refränger och starkt fokus på melodier. Produktionen håller hög klass och sångaren är bra precis som bandets framförande. De trycker på rätt knappar för genrens fans och det skulle vara föga förvånande om detta album drog hem övervägande entusiastiska reaktioner från internetskribenterna eftersom det är precis sådant som de brukar hylla. Kanske tionde AOR-albumet hittills släppt som hamnar på deras framtida topp tio-lista över 2017.

Femtioen minuter långt album, det är i längsta laget. Och man kan ju inte heller beskylla Lionville för att ha nya musikaliska idéer, denna gång är inte heller låtarna lika vassa som de var på de föregående albumen. Det här albumet har dock ett snyggare omslag än de föregående, så tristare musik men roligare omslag – synd att inte det går jämt upp för den totala kvalitén eftersom det mest känns som ett album för den som gillar AOR helt enligt standardformatet och är nöjd med musik som inte känns som ny.

Om du redan har de föregående Lionville-albumen finns det ingen anledning att skaffa detta, det var helt enkelt bättre förr i detta fall. Visst är det ett solitt album men jag kan inte direkt rekommendera ett album som låter som alldeles för mycket i denna genre. Jag skulle väl inte bli direkt besviken om jag köpte detta album men jag skulle inte heller bli särskilt entusiastisk.

Label: Frontiers Music
Tre liknande band: Foreigner/WET/Ten