Undisputed (2012)
Welcome to the West Coast (EP 2014)
Love Don't Live Here (2016)

Released 2017-11-10
Reviewed 2017-11-20

bdhw

Ni som trodde att Lionheart var ett brittiskt hårdrockband som kunde spåras tillbaka till åttiotalet kan fundera igen då det också är ett amerikanskt hardcore-band som släppte sitt första album 2007. Album fem är det vi tittar närmare på. Det tycks vara uppföljaren till EP-skivan Welcome to the West Coast som släpptes 2014. Och när det gäller hardcore vill man förstås ha en rejäl smocka i fejset redan från inledande tongång, som att få en smäll med ett golfträ ska det vara. Frågan är bara om Lionheart kan leverera något sådant, men jag kan definitivt konstatera att de är tyngre än bandet med samma namn som jag recenserade tidigare i år.

Men ett slag i fejset är det inte, det är tung hardcore med aggressiv sång och aggressiva tongångar. Kraftfull musik med energi är vad vi får. Variation är det mindre av men 26 minuters speltid råder effektivt bot på den saken vilket förstås gör att aggressionen och energin blir det kvarstående intrycket, tillsammans med ett ganska meningslöst telefonsvararinslag som jag hade klarat mig väl utan.

Jag kan konstatera att jag gillar detta album, det är tilltalande på många sätt – bland annat tack vare schyssta låtar och ganska fräsch produktion. Det är ett album med driv och återhållen aggression – personligen hade jag dock sett att de släppte loss mer och gick lite mer ”all in” och att de skippade telefonsvarartramset. Men det är egentligen småsaker sett till helheten och jag gillar att spela genom albumet som jag tycker är tilltalande på många sätt.

Om du uppskattar hardcore kommer du nog att tilltalas av detta album, det har en hel del att erbjuda för dig. Dock kanske inte speciellt mycket originalitet eller några direkta överraskningar men det är väl kanske inte vad man i första hand vill ha när man jagar ett nytt album i hardcore-genren. Allt det betyder förstås att Welcome to the West Coast II är ett trevligt album med bra drag och energi – kan vara värt att titta närmare på om man är fan.

Label: BDHW/Soulfood
Blood For Blood/Hatebreed/Ringworm