Released 2017-02-03
Reviewed 2017-02-15

Links
lessthanjake.com
soundcloud
pure noise

Mindre än Jake låter larmet ljuda när de släpper en ny EP. Det är en sju spår lång historia som erbjuder Less Than Jakes karaktäristiska punkrock som snyggt kompletteras med blåsinstrument som saxofon och trombon. Det är välbekant med deras egen krydda kan man väl påstå även om just denna EP kanske inte direkt tar dem något steg framåt utan snarare känns lite förutsägbar om jag ska vara helt ärlig.

Det handlar om snyggt producerad punkrock av det moderna, amerikanska slaget och förutom användandet av blåsinstrumenten är det inte mycket med musiken som skiljer sig från den uppsjö av andra band som finns i samma genre. Men visst har de något, de bygger sin musik kring starka melodier och refränger och det är lätt att ryckas med i låtarna som erbjuds på denna EP. Man tröttnar inte heller jättesnabbt även om det inte är en produkt med den längsta av hållbarheter och även om du inte skulle ha hört Less Than Jake tidigare tror jag inte att det kommer att ta dig hela EPn för att kunna förutse vad som kommer i låtarna redan innan du kommer dit.

Lite förutsägbart och kanske skulle de ha ljudit larmet, stannat upp, jobbat igenom låtarna lite mer och kommit med något som hade lite mer livskraft. Inte för att detta saknar hit-förmåga, tvärtom, det är dock inte en produkt jag skulle spela alltför många gånger och redan efter att halva EPn snurrat medan jag lyssnar för recensionen känner jag mig ointresserad och vill bara skriva undan den här skivan. Det låter bra, det går att sjunga med men det är inte speciellt fängslande och inget som håller mig fast, lyssnande, drömmande och så vidare som de bästa albumen har en förmåga att göra.

Sound the Alarm är en rätt schysst EP, den fungerar, bandets fans kommer avguda den och kritiker borde rimligtvis vara ungefär så försiktigt positiva som jag är i denna text. Det är bra men det är inget som kommer att ta plats i den kritiskes skivsamling. Jag sparar mina pengar till något annat, men visst hade jag inte blivit speciellt besviken om jag köpt denna EP (om jag inte haft förmånen att få den av skivbolaget) – det är sköna låtar som definitivt går att lyssna på.

Label: Pure Noise Records
Tre liknande band: Green Day/The Offspring/
Blink-182