Produced by: Grant MacKenzie and Kenny Parry
Mixed and Mastered by: Taylor Abram, Lake Effect Studios
CD Cover, Album Artwork: Brandon Pettitt

Released 2017-01-13
Reviewed 2017-03-16

jupiterhollow.ca

Odyssey är den unga kanadensiska duon Jupiter Hollows första alster, en EP med fem spår av det lite progressiva slaget. Jag läser mycket positiva saker om bandet i pressinformationen, saker sagda av så kallade sakkunniga. Deras musik tilltalar nog fans av band som Tool, A Perfect Circle, The mars Volta och så vidare, och eftersom den är riktigt välgjord kan nog även tilltala en ganska bred publik. De kör med det minimalistiska omslaget mörkt med en stor logga och allt börjar i den djupa rymden.

Stilistiskt är det tungt och progressivt med snygga riff och intressanta melodier. Hyfsat djup och ganska bra känsla, även snygg och modern produktion. Det är finurligt och bra gjort och dessa ungdomar har definitivt en fin musikalisk kompetens och deras fem låtar visar upp en hygglig variation med en relativt kort speltid om 24 minuter som nästan ger denna EP känslan av att vara ett kort album. Det känns också som en ganska lagom speltid för detta album, en eller två kortare låtar till hade man säkert kunnat svälja men det här känns väl anpassat när det handlar om speltid.

Men mitt i allt det positiva, jag gillar denna EP, finns det vissa reservationer och då främst det faktum att saknar en riktigt distinkt och intressefångande låt. Annars har denna EP det mesta jag gillar med musik av detta slag, det finns bra låtar och ett djup som gör att den håller för många upprepade genomspelningar. Det är helt enkelt en ganska tilltalande EP även om den kanske saknar den där lilla sista spetsen som gör ett bra album till något extraordinärt.

Jupiter Hollow bjuder oss på en snygg debut, en bra debut som lovar gott inför framtiden. Det kan nog bli intressant att följa deras framfart när de börjar släppa album och sådant, detta är en bra start och jag kan bara hoppas att de hittar den där lilla extra spetsen till sitt första album.

Tre liknande band: Tool/A Perfect Circle/The Mars Volta