Mixed by Christian Svedin
Mastered by Thomas ’Plec’ Johansson at ‘The Panic Room’

Released 2017-04-28
Reviewed 2017-05-15

jdmiller.rocks

mighty music

Världskrig kryss är svenska bandet JD Millers andra album, det första som släpptes 2014 har tydligen hyllats i press och nu kommer det andra få samma behandling. Sedan senast det begav sig har bandet bytt lite medlemmar och hittat till danska skivbolaget Mighty Music och nu ger de sig alltså ut på krigartåg. Nio nya spår är vad vi får från ett band som beskrivs som en korsning mellan Eclipse och Evergrey som älskar modern melodiös hård rockmusik. Det låter ju som att där finns potential och jag kan väl konstatera att de också levererar.

Melodiös hårdrock med bra driv och bra energi, modern produktion och bra sångare. Det är ett album med ganska bra fart men med tillräcklig variation för att hålla lyssnaren intresserad, dessutom är det med 38 minuter speltid tillräckligt kort för att man ska vilja har mer – ett bra recept för att lyckas med ett album utan att ta fram något unikt. JD Miller håller sig till beprövade koncept men utnyttjar dem till fullo och har förstått att man inte tjänar något på att fylla ut albumen utan bara peta dit de spår som faktiskt betyder något. Jämförelsen med Eclipse och Everygrey är inte så tokigt kan jag tycka, och den som gillar deras musik gillar säkerligen JD Miller.

World War X är ett riktigt bra album, kanske inget unikt eller omvälvande men de använder konceptet på bästa sätt och lyckas således skapa ett album som tilltalar. Ett ganska imponerande hårdrockalbum, det är lika medryckande som dess omslag är coolt och det är svårt att hitta någon brist i detta album. Att det inte är nyskapande är en brist men annars finns det ingenting att anmärka på, alla låtar är bra och inledande Journey to the Past tillsammans med fjärde spåret Evergrey är de bästa.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att JD Millers andra album World War X är ett riktigt vasst och riktigt medryckande album med genomgående bra låtar. Det är ett imponerande album och väldigt tilltalande album som jag utan förbehåll kan rekommendera. Så trots att krig är en värdelös företeelse kan jag utan vidare rekommendera detta världskrig för alla och envar.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Eclipse/Evergrey/Europe