The Wake (1985)
Tales From The Lush Attic (1983)

Released 2017-01-20
Reviewed 2017-01-12

iq-hq.co.uk

gep

De skrapar över skyarna, brittiska IQ när de släpper sin första blu-ray – en riktigt julig skiva inspelad i Nederländerna. Den har en snygg framsida, jag kan inte kommentera videoproduktionen eftersom jag bara fick musiken och bara sett en liten glimt av filmmaterialet på en videosida på internet. Det brukar vara mer positivt när man får filmen också eftersom det hjälper ganska mycket med totalintrycket speciellt eftersom denna endast verkar släppas på blu-ray och inte som CD-paket eller så. Men man får jobba med vad man har och jag har låtarna och ett åtta minuter långt videoklipp där bandet presenteras under flera minuter.

Vi får alla spår från senaste albumet som enligt en recensent här på Hallowed var alldeles förträffligt och det fick hela sex poäng, vilket inte händer alltför många album. Men det är inte bara det, vi får andra trevliga spår från IQs långa saga genom musikhistorien och det är en saga kring ett av de mest intressanta banden i denna historia. Och nu släpper de alltså en blu-ray som stackars jag måste recensera utan att få se den. Men musikaliskt handlar det om samma melodiösa rockmusik som ofta kallas progressiv rock.

Snyggt producerat, bra ljudbild – man måste hylla ljudproduktionen även om jag inte kan kommentera 5.1-produktionen eftersom musikfilerna jag fått är i stereo. Men när det gäller låtarna får vi mycket från senaste albumet Road of Bones, och det är förstås förträffliga låtar – och vi får ett album med stark variation och intresseväckande musik. Definitivt något riktigt bra, inte bara bra låtar och inte bara bra ljudproduktion – de bjuder också på en skön känsla och levererar på högsta nivå.

Det är endast utvecklingsstörda skumtomtar som skulle ha något att anmärka på gällande musiken på detta album, det är finfint ur den aspekten. Av det lilla videomaterialet jag sett känns det lite mindre intressant på den visuella fronten men det väger inte speciellt tungt i min recension, och nästan oavsett vilken kvalité det är på det visuella materialet blir det ett album väl värt att titta närmare på – om du inte är en skumtomte förstås, då kanske det är mindre kul.

Jag kom i alla fall på vad jag vill ha u födelsedagspresent, om man nu ska bry sig om sådant skit. Jag hade blivit väldigt glad att få en så trevlig musikalisk film, och dessutom får jag ju något nytt att titta på. IQ fortsätter helt enkelt att leverera intelligent och trevlig musik av riktigt hög kvalité och man måste nästan vara en tomte av det skummare slaget för att inte uppskatta det.

Label: GEP
Tre liknande band: Bigelf/It Bites/Genesis