Christoph Kreer - drums

Released 2017-02-07
Reviewed 2017-02-10

into-this.com

soundcloud
7music

In i detta har skapat ett monster, åtminstone enligt dem själva. En tysk kvartett som i och med denna släpper sitt första album, så långt jag kan få fram. Jag orkade inte läsa presstexten eftersom den enbart kommer på tyska och även om jag förstår tyska så är det jobbigt att översätta långa texter. Jag har istället lyssnat på tyskarna och deras album, och har så gjort många gånger.

Punkig alternativrock, kanske inte direkt nyskapande men inte heller alltför ordinärt. Snyggt producerat och musik med bra driv och bra energi. Det är också ett album som går rakt på sak, inga konstigheter med bra sång och bra variation. Kanske inte så stort musikaliskt djup, det är ganska ungdomligt och rättframt men eftersom albumet är kort så hinner man inte tröttna på det under speltiden som består av 35 minuter fördelade på tio spår.

Riktigt vasst. Jag tycker att det är riktigt bra med vassa låtar och mycket skön kompromisslös energi. De träffar väldigt rätt hela tiden och det känns svårt att argumentera bort albumets kvalité och den enda egentliga anmärkningen man kan ha är att det kanske inte direkt bjuder på så mycket nytänkande. Men detta är ett så vasst album att man kan ha överseende med att vi inte bjuds på något överdrivet fräscht. Jag tycker väl inte att något av spåren är direkt svagt men visst finns det något som känns lite som utfyllnad men sedan finns det några riktiga höjdare också.

Hand Grenade är nog min favorit men avslutande Rising Giant är en annan höjdare som gör att man lämnar albumet med en riktigt bra känsla. Men det är inte bara det, det är helt enkelt ett riktigt vasst och underhållande album från inledande Surrender till tidigare nämnda avslutningen. Jag skulle vilja påstå att Monster We Created är ett riktigt vasst och riktigt underhållande album, lätt att ta till sig och lätt att uppskatta – en höjdare helt enkelt.

Label: 7Music
Tre liknande band: Billy Talent/Green Day/Muse