Mastered @ Hafod Mastering by Gethin John

Released 2017-10-12
Reviewed 2017-09-20

idlewar.com

soundcloud
off yer rocka

Idlewar är en trio från södra Kalifornien i det där stora landet i väst, de släpper nu sitt andra album Rite som jag har lyssnat på i några dagar nu. Det är inte ett album som jag kan berömma för sitt spektakulärt bra omslag men det kommer i fin digipak-version och släpps senare också på vinyl, vilket är positivt. Annars finns det väl inte så mycket att tillägga om trion som släppte första EPn 2015 och första albumet förra året, denna uppföljare kommer på svenska bolaget Off Yer Rocka Recordings som tycks påtagligt nöjda med sitt band och deras nya alster. Och nedan får ni läsa om jag tycker att de har anledning att vara nöjda eller icke.

Det handlar om bluesig hårdrock, tunga riff, sångare med pondus och en produktion som känns en aning mindre polerad än många moderna produktioner. De jämförs i pressmaterialet lite med en Mad Max-konvoj, en kraftig samling fordon som ibland stannar till och tar in de rofyllda landskapen och så vidare. Det kanske faktiskt inte är en så dum jämförelse, en konvoj skramlande fordon i ett ökenlandskap, kargt och kraftfullt men ibland med utrymme för något rofyllt och vackert. Ingen lysande sångare tycker jag väl annars, han passar väl in i deras soniska landskap men jag skulle inte påstå att han bjuder oss på något speciellt. Produktionen är snygg, med lagom råhet och kraft, dock är det väl i ärlighetens namn inte något som direkt sticker ut i jämförelse med mycket annat som erbjuds i samma genre.

Schysst album skulle jag vilja påstå, låtmaterialet håller bra kvalité rakt igenom hela albumet. Bra driv från inledning till avslutning, kanske att det skulle behövts lite mer djup för att bibehålla lyssnarens intresse från start till mål. Jag saknar också en riktigt distinkt hitlåt som griper tag i mig som lyssnare, som fångar mig och driver mig till att lyssna på albumet om och om igen. Men det är definitivt ett tilltalande album och då speciellt för den som även vanligtvis lyssnar på den här typen av musik. Elva bra låtar som definitivt visar upp ett bra band, som dock fortfarande har en bit kvar till den absoluta toppen.

Label: Off Yer Rocka Recordings
Tre liknande band: Clutch/QOTSA/King’s X