II (2013)

Relaunch II (2014)

Produced with Martin Karlegård

Released 2017-11-24
Reviewed 2017-11-18

cargo records

Houston släpper sitt femte album III, ett album med ett snyggt skivomslag och som följer tre år sedan deras Relaunch II som var ett album med covers och grejs. Det här är deras tredje bland de självbetitlade album de släppt sedan debuten, det är antingen självbetitlat eller Relaunch verkar det som. De har väl nått hyggliga framgångar med sin musik och jag tyckte att senaste albumet Relaunch II var ett schysst album med flera kul låtar. III är mer som deras första album och II, ganska typiskt för genren egentligen.

Välproducerat album i AOR-genren med snygg produktion och de typiskt klämkäcka melodierna och refrängerna. Sångaren är hyfsad och låtmaterialet ganska typiskt för genren, vi erbjuds inga överraskningar och variationen är väl ganska typisk för genren. Det känns som ett album ganska mycket i samma stil som vad bandet tidigare har lyckats sätta samman och har man hört något av deras tidigare alster så kommer man enkelt föreställa sig hur detta album låter.

Kul album att lyssna en stund på, låtarna är medryckande och bra – tilltalande skulle man kunna säga. Men det saknas fantasi och djup så även om låtarna är skönt medryckande dröjer det inte alltför länge innan jag tröttnar. En distinkt hitlåt hade inte varit fel, det börjar annars bra med Cold as Ice som är en skön inledning men annars känns det mest som att klichéerna avlöser varandra och det blir en stunds underhållning som inte lämnar något bestående intryck. Jag tycker nog att man kan beskriva det som ganska typiskt för vad Houston släppt under sin karriär och har man gillat vad de tidigare släppt så kommer man nog gilla även detta album – ett album som nog inte kommer att bredda deras fanskara nämnvärt.

III som det femte albumet kallas tar inte Houston längre än vad deras tidigare album tagit dem, de kommer inte skrämma bort några av sina befintliga fans och de lär knappast skapa sig några nya. Det är helt enkelt ”business as usual” både för Houston och för genren i stort när man lyssnar på detta album. Bra men ingenting speciellt.

Label: Livewire/Cargo Records UK
Tre liknande band: Foreigner/Journey/Van Halen