Liam Clinger, Oliver Clinger - additional vocals
Dan Lancaster - mixing

Released 2017-10-27
Reviewed 2017-10-17

hollywoodundead.com

mddn

En musikalisk smäll på käften inleder detta femte album av bandet Hollywood Undead, California Dreaming kallas det och är en riktigt ösig inledning och ett utmärkt singelspår. Det är dock ett spår som sticker ut en del sett till resten av albumet, en inledning som också lovar lite mer än vad bandet klarar av att ge oss. Men de ger oss fortfarande fjorton låtar av högkvalitativ musik som bäst beskrivs som Nu-Metal eller kanske Rap-metal, eller något sådant, crossover är väl en annan beskrivning om man nu måste rita en massa namn på det. Det rappas, det bjuds på medryckande refränger, ganska fräsch ljudbild och ganska bra energi. Ett starkt album helt enkelt, ett som säkerligen kommer att gå hem hos en ganska bred uppsättning musikpublik.

Ljudbilden är modern och bryter av från mycket som kommer detta webbmagasin till hands, och det är kanske att de har en fräsch och snygg ljudbild tillsammans med en stil vi inte så ofta får höra som gör att de låter spännande. De bygger ofta sina låtar på starka refränger men även melodierna i verserna i rap-metal-tappning gör albumet medryckande även om jag anser att de skulle haft några ytterligare låtar i samma stil som den inledande superlåten som säger att de aldrig sover i Kalifornien, bara drömmer. Förutom den inledningen har vi några andra väldigt vassa låtar som Bad Moon och Ghost Beach som båda håller riktigt hög klass. We Own the Night mot slutet av albumet är ett annat fint spår som jag nog tycker är värt att nämna som ett av de mer intressanta.

Överlag tycker jag att det är ett album som är värt att hissa, som definitivt är tilltalande på alla sätt. Men jag tycker nog ändå att de kunde ha gjort det lite kortare, med över femtio minuter blir det i längsta laget och tappar därför kanske lite av den dynamik det hade kunnat ha. Men eftersom albumet är hyfsat varierat kan man väl ha lite överseende med den saken då det trots en lite lång speltid ändå blir ett riktigt vasst album. Så även om det blir lite väl långt och jag saknar något av samma kaliber som inledande California Dreaming, tycker jag att det är ett riktigt trevligt album och ett som jag definitivt kan rekommendera att ni tittar lite närmare på.

Label: MDDN
Red Hot Chili Peppers/Bayside/Era 9