10. Don't Go Away

Tony Cacciutti

Written, recorded and produced by Tony Cacciutti

Released 2017-01-30
Reviewed 2017-04-08

tonycacciutti.com

Dold fara är ett enmansprojekt skapat av en farbror vid namn Tony, han sägs ha börjat spela trummor vid två års ålder och fullständigt bemästrade piano vid fem och gitarr vid tolv års ålder. Så denna Wolfgang Amadeus borde vara en extremt talangfull musiker med våldsam kompetens kan man tänka sig. Access Denied är hans nya album, ett album med tio kompositioner som hans skapat helt själv precis som det tydligen varit genom hela hans musikaliska karriär, Hidden Danger föddes tydligen redan 1980. Så vilka faror bjuder då Access Denied på? Förhoppningsvis inga galna lastbilar in i folkmassor eller andra oförutsägbara händelser som skadar intet ont anande individer.

Tack och lov skadar det inte mina trumhinnor men jag kan inte heller påstå att det imponerar nämnvärt, ganska typisk budgetrockproduktion på ett ganska typiskt hårdrocksalbum som dock bryter av med några lite mer fantasifulla instrumentala inslag. Överlag är det dock knappast ett album som vare sig vandrar på farliga eller fantasifulla vägar. Man kan tänka sig att den gode Tony lärde sig bemästra instrument tidigt i livet men musikskrivarkonsten verkar fortfarande gäcka honom. Dessutom är han ingen vidare sångare.

Jag gillar det fantasifullt instrumentala bäst och då speciellt det avslutande spåret, alla spår med sång är tragiskt tråkiga och intetsägande vilket också gäller vissa instrumentala spår. Det gör att albumet som helhet inte känns speciellt spännande. Han lämnar helt enkelt mycket att önska och gör det återigen smärtsamt klart att det är extremt svårt att skapa något intressant på egen hand, ofta behöver man någon som ger feedback på det man gör och det blir snart tydligt att Tonys musik nog skulle gynnats av att ha fler låtskrivare och en kompetent producent som kunnat skapa något mer dynamiskt och framförallt allt bringa in mer idéer eftersom det känns lite idéfattigt.

Nej, även omAccess Denied har sina förtjänster kan jag inte direkt påstå att det är något speciellt värt att lägga tid och resurser på.. Det är helt enkelt ett ganska okej album men jag tycker att det saknar djup och det saknar idéer, framförallt känns det billigt och generiskt – Hidden Danger imponerar inte på mig.

Tre liknande band: Led Zeppelin/Britny Fox/Yngwie Malmsteen