Additional mixing at EICAR, Paris
Mastered by Brett Caldas-Lima at Tower Studio, Montpellier
Artworks by Aaron Sadrin

Released 2017-06-16
Reviewed 2017-07-11

heartlay.com

Nära kollaps kallar franska Heartlay sitt debutalbum. Ett Heartlay som började som en kreativ ventil för Aaron Sadrin som sköter det musikaliska på albumet men som har ett band för de tillfällen de står på scen. Historien började 2014 och sedab dess har vi fått se två EPs som de släppt på egen hand, nu kommer debutalbumet Close to Collapse och det är ett album jag tagit mig några timmar att spela mig igenom ett antal gånger.

Det är industriell metall, lätt att ta till sig med modern och snygg produktion. Mycket syntar och mycket emotionella atmosfärer är vad jag tänker på, en lite melankolisk känsla kan jag få när jag lyssnar på detta album. Sången passar bra i ljudbilden och det känns som ett album med god kvalité, välkomponerat och välgjort. Musikaliskt är det definitivt inte nära kollaps men emotionellt skulle det faktiskt kunna beskrivas vara just det. Förutom syntar och emotionellt innehåll med melankoliska tongångar Och ett starkt djup finns det elva låtar med god variation och en speltid som känns rimlig.

Ett bra album med vassa låtar, bra melodier, bra skit helt enkelt. Hyfsat fräscht är det dessutom och även om det kanske inte kan beskrivas som ofantligt unikt så har det en fräsch och intressant ljudbild – ett kul album att lyssna på helt enkelt. Jag har inget direkt favoritspår på albumet men de första spåren är snäppet vassare än de avslutande så man kan väl konstatera att inledningen är bättre än slutet. Och jag kan också konstatera att det är ett svårt album att skriva speciellt mycket om eftersom det förutom att vara riktigt bra inte direkt bjuder på något som får de kreativa tankarna kring skivrecenserandet att flöda.

Därför kan jag bara avsluta med att konstatera att jag tycker att Close to Collapse definitivt är ett album väl värt att titta närmare på, det låter hyfsat fräscht och det är framförallt riktigt bra. Ett kul och underhållande album från en akt jag hoppas att jag får höra mer av i fortsättningen. Jag rekommenderar helt enkelt att ni tar er en närmare titt på Close to Collapse.

Label: An Exile Music
Tre liknande band: Raubtier/T.A.N.K./InCry