Mark Tronson – vocals
Jen Fletcher - Bass
Josh Sforzin - Drums
Simon Edgell - Guitar

Released 2017-02-24
Reviewed 2017-02-26

Figurer från Australien släpper sitt debutalster, en fyra spår kort EP med tilltalande musik. Allt annat än ditt resa-till-kvarnen-band säger pressinformationen om bandet som föddes i Melbourne 2014. De klev upp ur askan av flera välrepeterade band i området och nu, några år senare släpper de sitt första alster som kommer i digital form. Det kan väl bäst beskrivas som en försmak av en intressant framtid, vi får lite men kanske inte tillräckligt mycket för att tillfredsställa den musikaliska hungern som den retar.

Schyssta refränger, tunga riff, melodiös sång och så vidare. Hyfsat fräsch ljudbild dessutom. Det finns definitivt skäl att titta närmare på Figures och deras fyra spår korta debut-EP. En EP som tar sjutton minuter att spela sig igenom, en EP som också är lätt att ta till sig och lätt att tycka om från första stund man hör den. Det finns ögonblick som omedelbart fångar mig som lyssnare och sedan finns det delar som växer fram, det finns faktiskt ett hyfsat djup i denna EP och lite variation. Därmed inte sagt att det inte skulle ha varit mer intressant med ett album.

Jag tycker att det är bra, denna EP tilltalar men den lämnar mig också med en känsla att det är lite för lite. Albumformatet kommer alltid vara mer tilltalande än EP-formatet, man vill ha mer än vad man får. Jag hoppas att det snart kommer ett album, där de här låtarna får sällskap av ytterligare fyra-fem låtar av samma kaliber – det skulle vara ett alldeles förträffligt album. Till dess kan man ju dock alltid låta denna EP snurra någon gång ibland i musikspelaren.

Bäst är andra spåret Desolate som är vasst och som framförallt har en riktigt grym refräng och det är ett spår jag gärna lyssnar på om och om igen. De övriga tre spåren är också av bra kvalité men inte lika bra som det nämnda spåret, ett spår som får en att återvända om och om igen till denna EP. Lite väl kort för ett högre betyg, jag hinner inte riktigt ta in det förrän det är slut, det lilla vi får är dock bra och jag kan definitivt rekommendera att ni tittar närmare på det.

Tre liknande band: Incubus/Deftones/Karnivool