Jesper Lindgren – Bass
Karl Adamsson – Drums

Aftermath (2013)

Released 2017-09-01
Reviewed 2017-09-06

e-w-o.net

Vidöppna ögon är ett band från Karlstad som påbörjar allt med sitt andra album, ett album med ett kul omslag. Deras debut Aftermath var en snygg debut, ett intressant album med sköna låtar och så vidare men kanske inget som riktigt stack ut. Sedan dess har några år passerat och min förhoppning är förstås att de ska ha växt fram till något mer spännande, något mer fräscht. En ny röst hörs från bakom mikrofonen denna gång och själva ser bandet sig som toppspelare i sitt gebit och att de är bättre än någonsin – det sistnämnda kan jag med säkerhet skriva under på, det förstnämnda är väl mer tveksamt.

Det handlar om modern dödsmetall, metalcore kanske vissa skulle vilja påstå att det handlar och det kanske är rätt – personligen tycker jag ofta att det är en flytande gräns så det är ibland lite svårt att träffa rätt med den definitionen. Det handlar ofta om modern vrålsång i verserna och klämkäcka refränger, lite förenklat. Sångare Erik är ganska bra tycker jag, han passar väl in i bandets musik som är robust och solid – väldigt snyggt producerad. Det är bra modern dödsmetall men kanske inte sådär våldsamt nytänkande, det bryter inte av mot sådant vi hört förr även om det är fräschare än mycket av den fantasilösa musik som släpps nuförtiden.

Det är ett album med elva låtar och 41 minuters speltid, hyfsad variation men ändå ett ganska väntat låtmaterial kan man väl säga. Hyfsat driv och variation bjuder de också på, det är helt enkelt ett väldigt fint album, solitt med bra låtar. Fjärde spåret We Reach For the Sky är en riktig höjdare, jag tycker också att den fartiga inledningen är väl värd att nämnas. Som helhet tror jag dock att det är ett album som inte sticker ut tillräckligt för att göra något riktigt stort avtryck, men de som gillar den här musiken kommer säkerligen att tycka att detta album är en trevlig bekantskap.

Ett klart steg framåt i jämförelse med föregångaren Aftermath, det kanske kan beskrivas som bandet i sin hittills bästa form. Därmed inte sagt att bandet inte har en bit kvar att gå innan de kan beskrivas ha nått riktigt hög status i denna genre. And so it Begins som hela tiden får mig att tänka på Babylon 5 är ett bra album med ett par riktigt vassa låtar, och den avslutande frågan är: vem döper egentligen sitt andra album till Och så börjar det?

Label: Headbang Entertainment
Tre liknande band: In Flames/Dark Tranquility/At the Gates