Produced by ERA 9
Mixed by Joe D’Adamo & Tom Tiberio
Mastered by Audio Suites

Released 2017-05-05
Reviewed 2017-05-21

era9.com

Ett band som ser till framtiden snarare än det förflutna och ett band som struntar i gränser och skapar sin egen still som de kallar TrapRock som inte ska han någon motsvarighet i musikvärlden. Ungefär som den meningen inleds presstexten om kanadensiska bandet Era 9, ett band som på pappret alltså är både nyskapande och unika – med min erfarenhet av översålda band vill jag dock vänta ett tag innan jag utropar dem till nästa storverk utifrån en presstext. Vad jag dock snabbt kan konstatera när jag börjar lyssna är nog ändå att de inte är så långt från sanningen i presstexten.

Era 9 blandar friskt genrer där en utgångspunkt känns som någonstans i trakten av band som Linkin Park med ganska mycket hiphoppiga element men de slänger in element av elektronisk dansmusik och diverse andra moderna synthiga musikstilar i sin övergripande rockmusikstil, så kallad Nu-Metal är väl inte helt fel sätt att beskriva dem även om det är svårt att sätta någon helt träffande etikett. Det är ganska varierat med modern snygg ljudbild och bra sånginsats, oavsett om det är pratad sång eller kvinnlig sång som är det som dominerar bandets ljudbild. Tempot och tyngden är ganska ordentligt varierad genom albumets elva spår och 45 minuters speltid.

Jag skulle definitivt vilja påstå att kanadensarna satt samman en riktig kvalitetsproduktion med genomgående bra låtar, fängslande partier, grymma refränger och så vidare. Ett fräscht album vars like man inte alltför ofta stöter på i de kretsar jag rör mig, det är helt enkelt riktigt bra. Jag tycker definitivt att ni bör kolla upp Gravity för det är definitivt ett spännande album med många positiva aspekter, även om man kan hitta en och annan mindre brist om man verkligen letar. Jag tycker att albumet kunde vara lite mer varierat, låtarna är varierade i sig men de låter ganska lika varandra och därför hade det inte gjort något om de kapade lite i speltiden. Det ska dock ses som den lilla brist det är och det är inget man tänker på om man inte analyserar albumet.

Som jag tidigare nämnt är alla spår ganska lika varandra och inget av dem sticker väl ut sådär våldsamt mycket men inlednande Ammunition och Warrior tillsammans med Hero och Black Widow är väl de som ändå står ut något över de andra åtta. Ett rekommenderat album helt enkelt, kanske inte ett som vänder uppochner på musikvärlden men definitivt ett som är överraskande fräscht och spännande – ett album med stark dragningskraft helt enkelt.

Tre liknande band: Linkin Park/Twenty One Pilots/Skrillex