2016 Out Of This World (EP)

Produced by Ralf Stoney, co-produced by Andy Horn
Mixed and mastered by Andy Horn at the Red Room Studios.
Cover artwork by Jan "Örkki" Yrlund / Darkgrove Design

Released 2017-08-25
Reviewed 2017-08-09

ELA bjuder på en andra verklighet när det bjuds på 2017-års album, ELA är en sångerska vars första alster kom 2004 och om jag har sett rätt så är detta det fjärde albumet under namnet ELA. Senaste alstret kom 2015 och det första under etiketten ELA kom 2008. Hyfsat skivomslag, kanske inte ett som berättar en alltför spännande historia men som alltid när Yrlund är i farten så är det snyggt gjort. Produktionen är också snygg, jag gillar ljudbilden. Jag gillar sånginsatsen från ELA och låtarna är bra – med andra ord så bör det vara check för att detta är ett vasst album, eller?

Jag är lite kluven, det är riktigt välgjord power metal som trycker på rätt knappar och jag gillar att lyssna på det. Men när jag sätter mig och börjar analysera albumet blir det svårare. Visst är det bra låtar, bra melodier och bra på alla sätt. Det är också ganska sansat med 47 minuters speltid fördelat över ett dussin spår, hyfsad variation dessutom även om det knappast kan beskrivas som något nyskapande och det är inte heller det mest iöronfallande album jag någonsin hört om man ska säga så. Det lär dock vara ett album som nog fungerar bra för många som uppskattar power metal, det trycker som jag redan skrivit på rätt knappar.

Det skulle kunna vara lite mer finurligt, det kunde ha lite fler hitlåtar och kanske är lite mer driv och mod. Men det går ändå inte att förneka att det är ett tilltalande album, det fungerar och jag har uppskattat att lyssna på detta album under en tid nu. Jag tror dock att du ska vara power metal fan och kanske främst en sådan som föredrar den kvinnofrontade varianten av genren och då kanske främst den med mer rockig sång och inte den operatiska för sådan kan man inte påstå att ELA har att erbjuda.

Bra, men kanske lite för standardiserad power metal för att verkligen sticka ut. Ännu ett sådär svårt album att skriva om, jag gillar det men det ger mig inget bestående intryck och då är det alltid svårt att komma på saker att skriva. Det är dock ett album jag kan rekommendera att fans av power metal tittar närmare på – det blir dock kanske lite för generiskt för att nå ut till en riktigt bred publik. Men det är ett ganska underhållande album att lyssna på.

Tre liknande band: Com' N Rail/Beyond The Black/Edguy