Artwork by Adrian Baxter
New logo by Costin Chioreanu

Released 2017-11-03
Reviewed 2017-11-27

egonaut.se

mighty music

Jag slängde nyss iväg en beställning på den här skivan i vinylutförande, det borde väl egentligen säga allt ni behöver veta. Svenska Egonauts fjärde album The Omega ser inte bara schysst ut, den låter också riktigt trevligt – någon beskrev det som en mer rejäl version av bandet Ghost och det kanske stämmer, jag har aldrig spenderat någon längre tid att lyssna på Ghost så jag kan vare sig bekräfta eller dementera ett sådant påstående. Vad jag däremot kan konstatera är att Egonaut började sin bana 2006 och återväcktes sedan 2016 med nya sångaren Emil Kyrk, vilket bör betyda att detta är bandets första album med denna nye sångare.

Musikaliskt är det lite stoner, lite doom, lite klassisk rock’n’roll, det bär också lite inslag av sludge och kanske lite mer – ett album som kanske bäst beskrivs som doomig rock’n’metal i brist på en bättre beskrivning. Stilistiskt intressant, kanske tungt men ändå lättillgängligt och hyfsat medryckande. Riktigt vasst producerat och med riktigt vass sångare med klassisk stoner-/doom-stämma. Också ett varierat album vars 51 minuters speltid fördelat på tio spår känns precis lagom för ett album som detta – det är lätt att påstå att det är en riktigt kvalitativ produktion.

Och som jag redan skrev i första stycket har jag redan beställt en vinylutgåva av detta album, det borde vara indikation nog om vad jag tycker om det. Dels är det ju ett flott omslag som är ett kriterium för mitt skivköpande, och så låter det bra vilket är mitt andra kriterium – ett bra val helt enkelt. Det är imponerande rakt igenom kan man nog påstå då alla låtar är bra och albumet känns underhållande. Här blir det definitivt tummen upp och varma rekommendationer.

Även om alla låtar är bra och trevliga så får jag väl ändå påstå att tredje spåret Offerings är det mest minnesvärda på albumet, åtminstone det som fångar mig allra mest. Det är tungt och atmosfäriskt som fan, riktigt skoj. Dessutom börjar och slutar det riktigt vasst, men alla spår är bra och om man vill hitta svagheter får man leta riktigt noggrant och även då är det inte säkert att man hittar några. Egonaut har helt enkelt satt ihop ett riktigt trevligt album, ett som jag varmt kan rekommendera. Då återstår det bara att avsluta med en uppmaning: missa inte detta album!

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Paradise Lost/Ghost/Candlemass