Joe Marriner

Good Luck (2013)

Released 2017-02-24
Reviewed 2017-04-03

website
rude records

Lustigheter från Storbritannien är vad vi får när vi sätter tänderna i Decades andra album Pleasantries. Ett album som kanske inte ser speciellt spännande ut men de alternativa rockarna har satt samman ett intressant album som för tankarna tillbaka lite mot 90-talet och dess alternativa rockmusik med poppiga undertoner. Det sägs att kvintettens andra album är efterlängtat och så vidare men jag vet inte, fyra års väntan är väl inte så länge då det finns band som dröjer betydligt längre mellan sina album och om det nu är som Decade påstår att det är början på Decade som de alltid velat låta så måste du ju vara värt väntan.

Jag har redan varit inne på det musikaliska, det är ganska poppig alternativ rock där lite rakare rockiga spår varvas med mer fluffiga finstämda historier som exempelvis Sunbeam och även inledande Human Being. Hyggligt varierat över elva spår där jag också tycker att vi kan nämna att sångaren är bra och att produktionen är högklassig. Det är ett album som säkert kan tilltala en stor publik eftersom det är lättillgängliga låtar som bygger på väl beprövade recept, sådant som brukar fungera.

Jag tycker att detta är ett album som bjuder på fragment av briljans i ett annars ganska hyfsat album. När jag hör spår som Sunbeam kam jag inte undgå att dras med i deras kvalité, det är kanske för att dessa lite mer finstämda spår sticker ut från de andra som de känns bäst men jag tycker att de spår som har lite mer energi skulle behöva mer energi, det känns som att albumet skulle behövt lite mer driv. Kanske är det därför de lugnare låtarna känns huvudet högre än de andra och då främst tidigare nämnda och väldigt värmande Sunbeam.

Decade gör definitivt många saker rätt men förutom några ögonblick av magi bjuder deras album på en ganska ordinär samling låtar. Så tack vare dessa solstrålar tycker jag att det är ett album värt att lyssna på, det är ett album både lätt att ta till sig och lätt att tycka om. Det värmer likt en solstråle en gråkall vårdag.

Label: Rude Records
Tre liknande band: Weezer/Waterparks/Save Your Breath