Jacob - Bas
Kristian - drums

Worst things First (EP 2015)

Released 2017-03-01
Reviewed 2017-04-09

prime collective

Det här är vad du får säger Daycare For Jedi i titeln till sitt första album som av titeln att döma trots allt borde vara bättre än EPn de släppte för ett par år sedan. Men vad är det då vi får av kvartetten som erbjuder daghem åt sci-fi-riddare med brinnande svärd? Svaret är ganska enkelt, samma pop-punk som vi hörde senast det begav sig men det började med det sämsta så detta är ett steg uppåt om man ska ranka deras två skivsläpp.

Det är lättillgänglig poppigt punkrockande musik, det är inga konstigheter bara musik som går rakt på sak. Lätt positiv, nästan en somrig känsla får man av detta album. Hyfsad sång och hyfsad produktion men knappast något som direkt sticker ut i något avseende. Det som sticker ut är snarare den energi och spelglädje vi får från danskarna, det känns definitivt genuin och som en positiv aspekt av detta album som har en speltid på omkring fyrtio minuter.

Ganska schysst album får jag tillstå, knappast fantastiskt men tillräckligt bra för att men ska tycka att det är bra. Jag tror att genrefans kommer att tycka om det och samma sak gäller de som gillade bandets första alster. Personligen är jag dock lite mer kritisk, nog för att det är ett schysst album att lyssna på men inget som lämnar något bestående intryck.

Det är helt enkelt vad du får, ett hyfsat bra pop-punk-album som inte ger något bestående avtryck men som är en stunds underhållande musiklyssning. Det känns som att bandet har mer potential än vad de visar upp här och kanske ska man ta detta som försmak på vad som händer när Jedifilurerna växer upp från dagisnivå.

Label: Prime Collective
Tre liknande band: Millencolin/The Wonder Years/Four Year Strong