Guitars - Naz
Bass - Aaron
Drums - Karsten

Rise from the Ashes (EP 2008)

Released 2017-04-15
Reviewed 2017-06-14

Bandet Dante’s Theory härstammar från lilla Singapore, kanske inte ett land som är mest känd för sin tyngre musik. Dante’s Theory är i alla fall ett sådant band som bjuder på en mix av dödsmetall och metalcore, och de sjunger på både malaj och engelska vilket skapar en intressant dynamik. Det påstås också att det är ett album som kommer att göra avtryck, och jag kan konstatera att det är en EP som gör ett gott intryck på mig som lyssnare.

14 minuter av deathcore, med bra driv och så kallat groove. Ganska svängig dödsmetall med inslag av metalcore, bra energi och en ganska fräsch ljudbild men det är ett ganska kort alster och jag tycker att det ligger dem lite i fatet – det hade varit bättre med ett album, kanske en halvtimme långt album eller så. Det är hyfsat varierat över de fem korta spåren och melodierna är riktigt tilltalande, bra produktion med modern och fräck ljudbild.

Dante’s Theory har mycket som talar för dem, deras musik är tilltalande och fräsch. De fem låtarna är bra och EPn är definitivt tilltalande för dem som gillar liknande musik. Det är lite kort för att verkligen gripa tag i mig och kanske saknas det också en riktigt stark hitlåt som fångar mig som lyssnare. De har mycket som talar för dem, kanske främst att de blandar språk, men EPn blir för kort för att verkligen göra det avtryck bandet känns kapabelt att göra. Jag hoppas att få se ett album snart, det hade varit riktigt trevligt.

Tummen upp för ett spännande band, deras EP är väl värt att kika lite närmare på. Amuts svängiga och drivna dödsmetall är faktiskt riktigt intressant och jag hoppas att de kan skrapa ihop ett gäng låtar till och släppa ett album – men till dess kan man ju lägga en kvart på att spela denna EP. Bra skit!

Tre liknande band: Rudra/Impiety/Assault