Chase Barham
Baxter Clifton

The Smallest Light (2015)

Released 2017-04-28
Reviewed 2017-06-25

no sleep records

Ifall du missat det så har Daisyhead släppt ett nytt album och vi har recenserat det på vårt sedvanliga vis, genom att analysera alla aspekter av det. Och kul skivomslag är väl min första reflektion när jag för första gången väljer Daisyheads nya album In Case You Missed It på min musikspelare, därefter kommer förstås reflektionen över hur finstämt snyggt och tilltalande albumets första spår är. Men mer om innehållet snart för här kommer en liten bakgrund (det lilla jag orkat gräva fram), det är Daisyheads andra album, det första kom 2015 och det handlar om en kvartett från Nashville i USA, ett band som så många andra utan en vettig hemsida med historia och sådant kring bandet och när pressinformationen i stort sett bara säger att bandet är tillbaka efter att ha varit nära att bryta upp och sedan listar ett gäng turnédatum blir det förstås svårt att hitta ordentlig fakta om dem.

Så istället få jag fokusera på musiken som är alternativrock, punk eller något sådant. Med inslag av grunge och emo, modernt producerat och väl framfört, ungdomligt. Inte speciellt unikt, det finns många band som detta och Daisyhead sticker inte direkt ut på något sätt. De bjuder oss på elva spår som visar upp en ganska standardiserad låtlista i form av stil och den biten, det går definitivt fortare är de 41 minuterna som albumet tar att spela sig genom att tröttna på det eftersom det känns ganska fantasilöst och generiskt. Det fattas fantasi och även om det finns bra stämningar så är det inte tillräckligt för att väcka intresset hos någon som utsätts för enorma mängder ny musik varje dag.

Inte dåligt, speciellt inte första spåret. Första spåret är faktiskt riktigt bra, skön stämning och vass låt men förutom den är det inte mycket på In Case You Missed It som känns alltför intressant och kanske kan man faktiskt säga att ifall du missat detta är det inget du behöver åtgärda. Visst har Daisyhead spår av storhet, frön till något spännande men förutom första spåret har In Case You Missed It väldigt lite att erbjuda och det är ett band man ganska snabbt kan förpassa till handlingarna. Men det ska kanske innan dess tilläggas att jag inte tror att man blir alltför besviken om man väljer att inhandla detta album, det går definitivt att lyssna på även om det kanske aldrig fångar en helt.

Helt okej alternativrock, så kan man väl sammanfatta Daisyheads andra album. Man kan också sammanfatta det med att konstatera att de behöver hitta något mer eget, något mer unikt, om de vill vara relevanta i en genre som precis som de flesta genrer redan är extremt välpopulerad av band, framförallt band av samma kaliber som dem själva. Så även om In Case You Missed It är ett schysst album så krävs det betydligt mer än det kan uppvisa om man vill sticka ut på dagens musikscen.

Label: No Sleep Records
Tre liknande band: Can't Swim/Boston Manor/Have Mercy