Produced by Daniel Flores and Ulrick Lö̈nnqvist
Cover design and artwork by Ken Sandin, SinProd
Photography: Anders Fästader, Trailermade Productions

Released 2017-10-20
Reviewed 2017-12-07

aor heaven

Svenskar och AOR, det verkar vara en gångbar kombination. Här kommer ett till av dessa svenska AOR-konstellationer, denna kallar sig Kod Röd och pryder sin debut med ett riktigt ointressant skivomslag. Albumet är producerat med väldigt upptagne Daniel Flores vars namn kan hittas på diverse album, bland annat Jim Jidheds som vi recenserade tidigare i år. Det hörs att Flores har haft ett finger med i spelet. Men vad mer kan vi då skriva om Code Red och deras debutalbum, är det ett album att ha? Ibland kan det vara svårt att sätta ett betyg på ett album och jag övervägde faktiskt ett lite högre betyg för denna men efter noggrant övervägande fick det bli det lite lägre.

Det handlar om klassisk melodiös rock, AOR, påminner om många band och känns definitivt inte speciellt unikt på något sätt. Snyggt producerat är det, ganska typiskt för genren. Schysst sångare får man tillstå, kanske att han kunde ha lagt lite mer själ bakom låtarna men han låter ändå bra. Annars är det samma låtmaterial man brukar hitta på album av denna typ och det vore inte helt fel att kalla albumet förutsägbart. Med andra ord får vi inga överraskningar från Lönnqvist och hans band. 47 minuters speltid på tio spår betyder ett långt album och lite för långa låtar för att verkligen glänsa.

Incendiary är ett solitt album med schyssta låtar, ett som nog definitivt kommer att tilltala ganska många – speciellt alla dessa recensenter som tenderar till att ge överbetyg till allt som släpps. Jag tycker själv att det är bra och en trevlig upplevelse att lyssna på albumet. Däremot saknas det något för att det verkligen ska sticka ut och kännas minnesvärt, därav betyget mitt i skalan. Det känns lite själlöst tycker jag och albumet saknar tempo, det skulle ha behövt lite mer fart och lite mer dynamik i låtmaterialet. Man skulle kunna beskriva det som att det saknas lite djup och jag efterlyser lite känsla, den känsla man bör höra från ett verk skapat av kärleken till musiken.

Code Red gör nog inte många lyssnare besvikna men deras debutalbum kommer nog hamna i många skivhyllor för att sedan glömmas bort, och där kommer de sedan stå och samla damm under lång tid. Kanske spelas det igen någon gång, eller så glöms det helt bort. Ärligt talat finns det bättre alternativ för den som jagar melodiös rockmusik, Code Red känns som ett kompetent band men de måste våga mer om de vill göra mer relevant musik.

Label: AOR Heaven/GerMusica
Tre liknande band: Sahara/Ten/Palace