Andrea Morgan - drums

Released 2017-03-10
Reviewed 2017-03-21

Links
cantswimmusic.com
pure noise

Amerikaner som inte kan simma, vilket förstås kan vara lite av ett problem när man slänger sig ut i den musikaliska strömfåran. Fail You Again är deras första alster och det kommer med ett hyfsat skivomslag och ännu mer hyfsat innehåll. Kvintetten har en lyckad EP bakom sig och nu får vi ett dussin låtar som faller under pop-punk eller emo om vi ska kategorisera vad vi får höra på detta 40 minuter långa album.

De bjuder på vass rockmusik med bra fart och bra bett, mycket energi, kraft och en hel del mörker. Det är dessutom ett album som bjuder på ganska vass musikalisk variation och en kompetent snygg produktion. Bra sångare med lite nasal och lite rivig röst, perfekt för den musik Can’t Swim har att erbjuda. Även om det är musik i en genre som inte är så lätt att variera kan jag konstatera att bandet faktiskt trots det har en relativt fräsch ljudbild och en intressant dramatisk känsla.

Jag gillar det här albumet skarpt, det är definitivt ett av de finaste jag hört hittills i år, med så mycket vassa låtar, så fin energi och så bra känsla finns det ingenting att klaga på. Det är helt enkelt ett riktigt solitt album och när jag lyssnar på det kan jag definitivt konstatera att detta band utan problem klara av att simma i den musikaliska strömfåran, de håller sig betydligt mer flytande än många andra band jag hört på senare tid.

Det är en imponerande samling låtar där jag inte tycker att det finns någon direkt svaghet, och där jag tycker att inledande What’s Your Big Idea? är bäst. Nämnas bör också Friend tillsammans med Stranger, det är två ytterligare låtar som lyfter detta album till höga höjder och gör att man dras tillbaka till det hela tiden. Så jag kan definitivt rekommendera Fail You Again eftersom det är ett riktigt bra album, på alla sätt.

Ett höjdaralbum helt enkelt, ett jag definitivt tycker att ni ska titta närmare på. Det är spännande, mörkt, med bra driv och energi – det är precis som man vill att ett album i pop-punk-genren ska låta. Can’t Swim failar definitivt inte mig och deras debut ser dem slå sig in på musikscenen med dunder och brak – definitivt ett album man inte ska missa.

Label: Pure Noise Records
Tre liknande band: Boston Manor/Safe To Say/Better Off