The Tide, the Thief & River's End (2013)
Bloom (2015)

Released 2017-09-15
Reviewed 2017-10-02

caligulashorse.com
insideout

Från Australien härstammar bandet Caligula’s Horse, ett band som onekligen är oerhört kompetenta när det handlar om att spela in progressiv rock/metal. Fördelen med progressiv rock/metal är också att även om den inte känns speciellt fantasifull eller nyskapande låter det sällan exakt som något annat och det blir sällan så förutsägbart att det blir riktigt tråkigt. In Contact är Caligula’s Horses femte album, på de tidigare har de haft vartannat album med lång titel och vartannat med en titel bestående av endast ett ord, det här bryter den traditionen. Omslaget är kul, intressant skulle man nog kunna uttrycka det som. Albumet i sig påminner mycket om det mesta jag hört från ett band som heter Haken, riktigt bra gjort men inget som riktigt fängslar mig som lyssnare.

Det handlar om riktigt vasst producerad progressiv rock/metal, lite svävande känsla men ändå med viss kraft och tyngd. Inte byggt kring det överdrivet komplicerade utan det handlar om ganska enkla låtar att ta in, ett obligatoriskt monsterlängdsspår annars är spåren förvånansvärt korta, bara ett över tio minuter och tre över sju. Det är positivt att de inte svävar ut i alltför mycket överkomplicerat dravel. Sångaren är bra och albumet är förstås ganska varierat och har ett hyfsat djup – samtidigt kan jag inte riktigt bara överse att det inte känns speciellt unikt eller spännande. Det saknar en viss anda av progressivitet skulle man väl kunna påstå utan att överdriva, och inte heller överdriver man om man påstår att det är ett riktigt välgjort album.

Ett bra album med sköna låtar och tilltalande atmosfärer. Det är ett album som känns ganska lätt att tycka om, lätt att ta till sig och sådär. Men det är också så att jag trots mången upprepad lyssning inte direkt fängslats av vad jag hört när jag lyssnat och lyssnat igen. Jag gillar atmosfärerna och melodierna men kanske att det saknas en riktigt tilltalande låt, och kanske att det blir lite för svävande då min känsla är att det saknar lite driv. Det skulle behövas lite mer riviga grejer, det känns som att albumet skulle ha behövt lite mer fart och tyngd för att nå hela vägen. Men visst är det ett trevligt album att lyssna på och de som gillar band som exempelvis Haken kommer nog alldeles säkert att uppskatta detta album.

In Contact är ett trevligt album som jag anar att den som uppskattar den progressiva musiken kan finna väldigt tilltalande. Melodierna och atmosfärerna tilltalar definitivt mig men jag hade velat ha något mer för att vara riktigt nöjd, jag tror att australiensarna skulle ha behövt våga lite mer – det är helt enkelt ett riktigt bra gjort av ett band som aldrig riktigt vågar röra sig utanför de väl etablerade musikaliska stigarna.

Label: InsideOut
Tre liknande band: Leprous/Haken/Plini