Noah Mintz – mastering at Lacquer Channel, Toronto, Canada
Owen MacKinder – album art and design

Released 2017-06-09
Reviewed 2017-06-28

thebirthdaymassacre.com
metropolis

Wow! Det var vad jag tänkte när jag först drog igång födelsedagsmassakerns nya album Under Your Spell, första spåret One är utan tvekan det bästa spåret som släppts 2017, åtminstone bland de jag hört. Och det slutar förstås inte där för kanadensarna som i och med detta album släpper sitt sjunde, ett album som tilltalar och som åter visar upp ett band som alltid lyckas skapa något relevant och spännande. Under Your Spell är ett album med elva spår, elva spår som bär bandets kännetecken, som lyckas göra återkopplingar till bandets förflutna samtidigt som det bjuder på något relevant och fräscht. Och det har dessutom varit framgångsrikt på topplistor och sådant, trots att det inte är bandets främsta alster.

Gotisk synthpoprock med Chibis karaktäristiska stämma där hon ibland sjunger och ibland viskar dramatiskt, och precis som tidigare kan man beskriva bandets ljudbild som lila, lila hårdrock. The Birthday Massacre låter inte som något annat band, de har en fräsch och spännande ljudbild och det tycks som att de alltid tar några kreativa steg framåt varje gång de släpper nytt. Produktionen är mörk och snygg, låtmaterialet är varierat och bandet låter riktigt kreativt och spännande på ett album som dock känns ett eller två spår för långt.

Det börjar så utomordentligt bra och jag vara nära att putsa av min skamlösa hyllningsöppning från Pins and Needles-recensionen som jag skrev 2010, men efter de inledande tre spåren känns det inte längre riktigt lika spännande och albumet ger lite samma känsla som flera av deras tidigare – det finns flera utomordentliga hitlåtar samtidigt som albumet ibland går lite i stå, precis som vi hört på flera av deras tidigare album. Men jag ser väl inga direkta svagheter med detta album och alla spår är riktigt bra men alla kanske inte är helt fantastiska och bandet är egentligen ganska ojämnt med några ofattbart fantastiska låtar som sedan varieras med lite mindre fantastiska låtar och ofta kanske ett lite långt album som är alldeles fantastiskt i sina bästa stunder – som inledande spåret One.

Självklart kan jag åter hyllningssjunga The Birthday Massacre eftersom deras nya album är förträffligt men det är inte direkt deras bästa album, men inledande One är definitivt ett av deras bästa spår. Det blir tummen upp igen för Födelsedagsmassakern och deras nya album, Under Your Spell är definitivt ett album väl värt att titta närmare på. Ännu ett tilltalande alster från ett band som aldrig slår sig till ro utan alltid skapar ny, fräsch, spännande och tilltalande musik. Tummen upp!

Label: Metropolis Records
Tre liknande band: Silvery/Nightwish/Alphaville