Andreas Paraschos - vocals
George Eracleous - vocals

Mixed and mastered by Simone Mularoni at Domination Studio

Released 2017-11-17
Reviewed 2017-12

pitch black

Cypriotiska bandet Arrayan Path har i och med detta nya album släppt ett halvdussin album, det senaste för lite över ett år sedan och debuten 2004. Detta album innehåller tretton mantran som hyllar den indiska gudinnan Kali och dennes olika sidor. Det är ett späckat album, tretton spår och en speltid som tar över en timme av din tid i anspråk, det är mycket. Det första som slår mig är att omslaget är ganska tråkigt och att bandets logga verkar skapt av ett barn. Det håller jag dock inte emot dem, det är trots allt innehållet som räknas.

Utan tvekan bygger Dawn of Aquarius på en intressant premiss, klassisk heavy/power metal med inslag av lite mörkare doomiga grejer, lite mellanösterninslag och klassiska instrument för en folkmusikalisk tendens. Det i sig talar definitivt inte emot dem. Det är bara det att detta som tycks intressant i teorin inte riktigt når dit i praktiken, det låter snarare som något av den episka italienska metallens mediokraste träsk. Hyfsat modern men också ganska medelmåttig produktion, sångaren är inget av det bästa jag hört heller – som en ganska medioker italiensk sångare skulle jag vilja påstå.

Vi får inte speciellt mycket variation över den långa speltiden, en timme och fyra minuter känns väl tilltaget för ett album med en ordinär selektion av låtar. De hade gott kunna kapa lite låtar och rensa upp lite i låtträsket som utgör detta album, att kapa någonstans kring tjugo minuter hade definitivt gjort detta album gott. Det känns lite anonymt, lite fantasilöst större delen av tiden. Men visst finns det undantag, näst sista låten Guardian Angel är en schysst låt tycker jag men i övrigt känns det mest anonymt. Förhållandevis ointressant album tycker jag nog ändå att man kan påstå, det är i alla fall inte dåligt.

Kanske om du gillar den lite mer episka power metallen, eller om du uppskattar allt från Italien – annars kan du lika gärna vara utan detta album. Det har som sagt väldigt lite som fångar ens intresse och känns mest för långt, för fantasifattigt och inte tillräckligt bra för att tilltala mig som lyssnare.

Label: Pitch Black Records
Tre liknande band: Blind Guardian/Diphtheria/Astronomikon