Band Photo - Israel Shwartz
Drums and Percussions Sound Engineer -Barak paraynte
Recording January-March 2017 "The Urban Cat studio" Jerusalem

Released 2017-09-22
Reviewed 2017-10-10

transcending obscurity

Israeliska bandet Arallu släpper ett album de kallar Six, ett band som bygger sin svarta metall på en grund av mellanösterns traditionella tongångar. Det är förstås bandets sjätte album och det har väl inte begåvats med det flottaste skivomslag jag någonsin sett men det är desto snyggare sett till det musikaliska. Vi får tio spår på detta nya album och en väldigt sansad speltid vilket gör det väldigt osannolikt att man skulle tycka albumet är för långt vilket jag snabbt kan konstatera att det inte är och dessutom kan jag konstatera att det är ett kvalitetsalbum på de sätt jag kan mäta det.

Snyggt producerat black metal med inslag av mellanösternmusik, med traditionella instrument och så vidare. Mycket melodier, stort djup och bra variation – vrålande sång och så vidare. Det finns en del band man kan jämföra med om man vill ha en ungefärlig bild hur det låter, de tre liknande jag nämnt är bra men också band som Al Namrood och så vidare. Ganska mörkt men ändå hoppfullt, spännande skulle jag vilja påstå att det är. Jag kommer även att tänka på ord som dramatiskt och intressant, det är definitivt ett album som känns fräscht och inte som alla dessa dussinprodukter som ramlar in min mailbox dagligen.

Definitivt tummen upp för detta band från undervärldens rike och den heliga staden på samma gång, deras musik är definitivt värd att tittas närmare på. Det är alltid kul när någon vågar trampa lite bredvid de nedtrampade stigarna och ta musiken någon annanstans än dit den brukar tas, Arallu är definitivt ett sådant band och deras musik bör definitivt tilltala alla som gillar lite mer spännande former av den mörkare musiken.

Mer än så behöver jag väl egentligen inte skriva, jag har väl ingen favoritlåt på albumet då jag tycker att de alla är av god klass och inte heller kan jag se några direkta svagheter. Det är helt enkelt ett väldigt vasst och väldigt spännande album som jag definitivt kan rekommendera.

Label: Transcending Obscurity Records
Tre liknande band: Rudra/Demonic Resurrection/Melechesh