Péter Lerch – Bass
Christian Bass – Drums

Released 2017-04-28
Reviewed 2017-05-03

allbutone.net

lifeforce records

Alla förutom en bjuder oss på ruta ett som passande nog är deras första album, en 36 minuter lång historia av modern hård rockmusik. Det är ett band med medlemmar från Alestorm, Heaven Shall Burn och så vidare, ett band som hoppas nå toppen med moderna medryckande klämkäcka inslag. Inspirerade av både popmusik och modern metal skapar de musik av en ganska beroendeframkallande karaktär. Speciellt det inledande titelspåret kommer att hålla sig fast i mitt medvetande under lång tid framöver.

Modern poppig tungmetall är vad All But One har att erbjuda, snygg ljudbild och medryckande refränger som i många fall fastnar i ens medvetande. Trots att det är medryckande är det inte tjatigt, refränger upprepas inte in absurdum vilket gör att man gärna hör dem igen, och igen, och igen. Sången är ganska bra även om den inte direkt glänser men helhetsintrycket är så bra att jag inte tar så värst stor notis om den saken. Albumet är dessutom varierat och med en kort speltid är det definitivt ett album som lockar till att man ska lyssna flera gånger i rad.

Square One är helt enkelt ett riktigt vasst album, modern och medryckande musik när den är som bäst. Den enda lilla svaghet jag kan se är att det inledande titelspåret är det bästa spåret och de efterföljande spåren inte riktigt når upp i den nivån. Det är aldrig det bästa receptet att börja med bästa spåret och det hade gärna fått vara någonstans mitt på albumet istället, det innebär dock inte att de övriga spåren är mediokra för de är de inte. Alla spår på detta album håller väldigt hög klass och tål att lyssnas på upprepade gånger utan att man tröttnar, även om det första spåret är i lite av en klass för sig.

All But One har satt ihop en riktigt snygg ruta ett i sin karriär, det bådar gott inför de efterföljande rutorna. Och medan vi väntar på dessa spännande efterföljare kan vi gott spela Square One om och om och om och om igen, det är helt enkelt ett riktigt bra album som tål att upprepas – många gånger.

Label: Lifeforce Records
Tre liknande band: Hands Like Houses/Alestorm/In Flames