Logo by Davide Di Virgilio
Photo by Fausto Bomba

Released 2017-09-29
Reviewed 2017-09-26

7cband.com

deambula

Kul omslag, det var min första tanke när Compartment C av italienska bandet 7C trillade ur det vadderade kuvert som jag några minuter tidigare fiskat upp ur min brevlåda i metall. Det visade sig också att pressinfon som skulle ha följt med inte fanns i kuvertet, däremot två identiska ark om Sternlumen. Och precis som Sternlumen handlar det om instrumental musik, instrumentala äventyr genom livet. Detta album handlar om det vardagliga livets vedermödor, stadslivets kaos, depression kring sin egen otillräcklighet och så vidare. Allt berättat i åtta kapitel med ett intro och ett outro där sagan sträcker sig över en normal dag med alla dessa vedermödor som avslutas med att dagen dör för att sedan återfödas i nästa deprimerande dag.

Det berättas i avantgardistisk och experimentell jazzrock, med hygglig produktion. Det är improviserat, det är oförutsägbart, det är en strid mellan det analoga och det digitala med elgitarrer mor trummor, ståbas och så vidare. Det är förstås varierat och ibland kan man nästan få för sig att det förekommer spår av Twin Peaks-berättande i vissa av spåren. Det är onekligen fantasifullt och ett album som definitivt inte låter som allt annat som hittas i min brevlåda. Det är definitivt positivt och en kort speltid kan också sägas vara en positiv egenskap hos detta album som definitivt har en del grejer som gör den värd att kolla upp.

Det är ett intressant äventyr på många sätt, men kanske inte riktigt ett album som man sätter tänderna i varje dag och kanske inte heller ett som lockar till alltför mycket lyssnande. Det är ett album man behöver lyssna på, ett album som kräver uppmärksamhet från den som lyssnar. Det är intressant och det är bra på många sätt, men kanske inte så fängslande som jag tycker att det borde ha kunnat vara – kanske att det finns utrymme för ett lite större djup också. Känslan är att det borde ha varit bättre även om det är ett spännande musikaliskt äventyr som definitivt har sina behållningar.

Gillar ni lite annorlunda album och då kanske främst instrumentala sådana så kan detta definitivt vara ett album väl värt att titta lite närmare på. Kanske är det en axelryckning, kanske är det ett alldeles utmärkt album – det beror nog lite på din musikaliska preferens, jag tycker att det är ett intressant äventyr men knappast ett lysande album.

Label: DeAmbula Records
Tre liknande band: //