1995 The Holy Rhythm Of Nature
2003 Hard To The Beat

Mixed and Mastered by Alexander Krull at Mastersound Studios

Released 2016-06-24
Reviewed 2016-07-25

metalapolis records

Zar är ett band som inte har hörts sedan 2003 då de släppte sitt senaste album Hard to Beat, men likt en Jesus från planeten Zar i en galax långt härifrån har de nu återuppstått – tretton år senare. De är nu en duo där hjärnan bakom bandet Tommy Clauss gör allt utom att spela trummor och deras nya album heter Don’t Wait for Heroes som är en titel jag mycket väl känner igen. Dennis DeYoung har en låt som heter så, en riktigt bra låt och om detta album är hälften så bra som den låten skulle jag vara mäkta imponerad. Jag har recenserat Zars debutalbum som av någon anledning återutgavs för några år sedan och jag var inte mäkta imponerad då – långt därifrån. Men nu är det nya tider och kanske har Zar hittat en stil som imponerar.

Melodirock tror jag är en bra beskrivning av vad vi får höra på detta album, modernt producerad och snyggt polerad. Ett varierat album är det väl inte men det är inte heller speciellt långt så man kanske inte hinner tröttna, jag hinner dock göra det. Inte direkt nyskapande men jag tror nog att det trycker på rätt knappar och kan nog vara acceptabelt i många kretsar. Sångare Clauss är inte överdrivet bra heller så jag kan väl inte spekulera i att detta är ett album som kommer att ses som fantastiskt av många även om jag tror att många säkert kommer att tycka att det är ganska bra.

Personligen tycker jag att det känns som ett ganska tråkigt album, ganska fantasilöst och segt. Hyfsade låtar är det definitivt men det känns ganska mediokert och jag måste säga att jag har svårt att se varför man ska återuppliva något som varit dött så länge med något som känns absolut likgiltigt. Givetvis tyckte jag att debuten också kändes både medioker och likgiltig så för fansen kanske det är himmelriket, Zar har återuppstått och de gör precis samma sak som de alltid gjort.

För fans av Zars tidigare verk är detta säkert en hit, för oss andra känns det som något som lika gärna hade kunnat vara ogjort. Istället för att inte vänta på hjältar och lyssna på detta album så väntar jag nog hellre på hjältar som är kapabla att göra något vettigare än detta album.

Label: Metalapolis Records/GerMusica
Tre liknande band: Uriah Heep/Lucifer's Friend/Dio