Recorded and mixed by Jason Sanderson
Additional recording by Karl Sveinsson
Mastered by Brad Boatright at Audiosiege

Released 2016-04-08
Reviewed 2016-05-19

broken limbs

Coolt skivomslag var det första jag tänkte när jag såg pressutskicket för Manchester-trion Wodes debutalbum, om albumet är ens i närheten av lika schysst som omslaget så är det väl värt att lyssna på. De tycks vara lite eftertänksamma med ett namn kommer från gammelengelska och kan betyda trä eller galenskap, kul! Det sägs också att bandet delat scen med stora namn och så vidare – det låter ju jättekul men vad ska vi säga om albumet då? Om ni snabbar på kanske ni hinner få tag på en vinylkopia som släpps i trehundra exemplar, omslaget gör det ju värt det.

Stilistiskt är det svartmetall av klassiskt märke, mörkt, rått och dramatiskt. Sterila riff men ändå med snygga melodier, vrålande av ganska typiskt svartmetalliskt märke. Det är relativt genretypiskt men känns faktiskt oväntat fräscht för att vara ett album ur denna genre som oftast bjuder på ren dynga. Bra produktion, känns fräsch men ändå relativt typisk för genren, de lyckas göra klassisk svartmetall utan att låta tråkiga och stereotypa – det är en riktigt stark bedrift bara det. Spåren är ganska långa och sex till antalet, 48 minuter tar det dig att spela sig genom hela albumet – det är svartmetall så vänta dig inte en fantastiskt stor variation.

Schysst album, det är ganska intressant och kul att lyssna på. Det snygga skivomslaget gör ju inte heller saken direkt sämre, definitivt ett album som kan vara värt att kolla upp och om du är svartmetallare lär du antagligen vara minst dubbelt så entusiastisk som jag. Jag är imponerad, det är inte varje dag man hör ett svartmetallalbum av det traditionella snittet som faktiskt är bra – man lär sig något nytt varje dag, antar jag.

Inget av spåren sticker väl egentligen ut och jag hade nog varit än mer imponerad om albumet varit något lite kortare, men albumet har egentligen ingen större svaghet och det känns värt att kolla upp. Är du fan av svartmetallgenren tror jag att du kommer att bli ganska imponerad och verkligen uppskatta detta album, det är faktiskt till och med så intressant att det kan vara värt att kolla upp för er som kanske inte har den genren som musikalisk preferens. Inte så träigt som man kan föreställa sig, det är bra.

Label: Broken Limbs
Tre liknande band: Emperor/Forest/Immortal