0.7 (2012)
Eight Horses (2014)

Produced with Wouter and Lode Vlaminck

Released 2016-09-30
Reviewed 2016-09-23

pelagic records

Det är inte omöjligt att Wang Wen är det bästa Kina har att erbjuda, ett vasst och spännande post rock-band med karaktär och spännande musik. Deras album Eight Horses från 2014 tyckte jag var riktigt intressant och nu kommer nästa album, det nionde i deras långa historia som etablerat dem i toppen när det gäller kinesisk post rock, en genre som påstås vara gigantisk där. De har en väldigt helhetlig inställning till sin konst och även framsidan bjuder på intressanta idéer och kan se olika ut beroende på hur du placerar iläggsfickorna.

Deras musik är instrumental, väldigt lugn med snygga musikaliska landskap. Dock är det inte lika bra som det var senast det begav sig, jag tycker att Eight Horses var mer spännande, det här albumet är lite sömnigare om jag gör en ganska fri beskrivning. Det är inte så värst dynamiskt och känns lite väl svepande och långt, melodierna är snygga men det är svårare att ta till sig dem denna gång än det var senast och jag tycker nog att de inte hade haft något att förlora på att få in lite mer driv och dynamik i låtarna – det hade behållit själen i musiken och samtidigt gjort den enklare att ta till sig.

Det blir lite för mycket långa händelsefattiga låtar för att det ska bli riktigt bra, men det är ändå ett väldigt snyggt hantverk och det kan vara värt att spela igenom någon gång för att det finns definitivt en del kul att höra här även om albumets helhet inte alls når upp i samma kaliber som förra albumet. Det hade kanske faktiskt räckt att kapa bort en sisådär 20 minuter av låtmaterialet för att det skulle bli betydligt mer spännande, det hade fortfarande varit ett ganska långt album men om man tog bort en del långa händelselösa partier hade man skapat något mer intressant.

Jag ser inga större fel på Wang Wens nya album, det är skön musik men kanske är den lite väl sövande för att verkligen glänsa. Det finns en del ingredienser från det som gjorde Eight Horses så bra men jag tycker inte att de når fram till riktigt samma nivå här. Det är ett vasst album men det är helt enkelt lite för långt och lite för tystlåtet för att nå riktigt hela vägen fram.

Label: Pelagic Records
Godspeed You! Black Emperor/Mogwai/Mono