Sebas Silvera - Guitar
Sergio Ruiz – Drums

Permanent Hate (EP 2014)

Released 2016-11-25
Reviewed 2016-12-20

suspiria records

Thrash metal är knappast välkänt som den mest innovativa av genrer, dess artister bjuder ofta på förutsägbara alster av kvalité man kan lyssna på men som sällan får en att hoppa högt. Violblast är ett av dessa band, deras musik är helt okej thrash metal men inte något som får mig upphetsat eller ens nämnvärt intresserad. Den spanska kvartetten bjuder i och med Conflict på sitt debutalbum och det är ett album som försätter mitt medvetande i viss konflikt.

Tankar kring vilket betyg som känns lämpligt och konflikten handlar om ifall jag skulle ge dem godkänt eller knappt godkänt, ett dilemma som ganska ofta dyker upp för en recensent. Det stora problemet för Violblast är att deras musik, trots att den är ganska schysst, är identitetslös och låter ganska mycket som det mesta vi hört i thrashväg. Tänk Bay Area och band som Slayer och det som liknar dem, det till och med låter ganska gammalmodigt och det hade definitivt inte skadat dem med lite mer fräsch och modern produktion.

Dessutom hade det inte varit negativt om de bjudit på lite mer spännande låtmaterial. Men visst, jag tror nog att den som gillar thrash metal kommer att finna detta ganska tilltalande, det låter trots allt som det mesta man får i denna genre. Men även om jag själv gillar thrash metal en del har jag hört så mycket som låter som just Violblast att det är svårt att hetsa upp sig över ännu ett gammalmodigt thrash metal-album utan direkta hitlåtar.

Jag tycker nog att denna spanska kvartett behöver fräscha upp sig lite, det finns inte direkt någon anledning att göra musik som många andra redan gjort, flera av dem ha dessutom gjort det bättre än Violblast. Därmed inte sagt att Violblasts debut inte är ett hyggligt album men de behöver göra mycket mer intressant musik om de vill vara relevanta i dagens extremt konkurrensutsatta musikvärld.

Label: Suspiria Records
Tre liknande band: Slayer/Exodus/Anthrax