Mastered by Jacob Hansen Studios
Lyrics by Per Hed
Graphic Design by Mats Öhr

Released 2015-09-12
Reviewed 2016-01-10

numberonemusic.com/ulflagestam

Främmande distortion är ett album vi fick från bara sådär med önskan att det skulle recenseras. Sådant är alltid kul, samtidigt brukar album från okända ofta vara antingen ointressanta eller rent av tråkiga. Nu är det förstås inget vi förutsätter och jag går alltid in för ett album med ett så blankt sinne jag kan ha, det märks på omslag och allt det där att det inte direkt handlar om en produktion med gigantisk budget, det är ingen streckkod på baksidan och skivan är en CD-R och så vidare. Men å andra sidan, vem bryr sig? Är det bra så spelar det ingen roll om det inte är den mest professionella förpackningen det innesluts i. Omslaget är okej, minimalistiskt och med brinnande bokstäver, svart och eld är alltid en kul kombination.

Musikaliskt är det ganska klassisk hårdrock, en del instrumentalt och en del med sång. Snygg ljudbild så man kan beskriva produktionen som högklassig, klart bättre än jag förväntat mig. Sånginsatsen är klassisk rock/hårdrock, variationen över tio låtar är bra och speltiden hålls i schack på ett snyggt sätt, man hinner definitivt inte tröttna på albumet under speltidens gång. Kanske inte något dramatiskt nyskapande, det är ganska klassisk hårdrock, lite mer dramatiskt i de instrumentala låtarna som tar sig lite mer progressiva tongångar vilket definitivt kryddar anrättningen en del. Det är helt enkelt ett väldigt väl genomfört album och ett underhållande sådant.

Riktigt bra tycker jag, överraskande bra får jag säga. Det är kul hur det påminner om musiken jag växte upp med men samtidigt med en snygg personlig prägel, det är kul hur Ulf varierar det instrumentala med låtar som har sångare och jag tycker att båda varianterna fungerar riktigt bra – det skapar ett väldigt dynamiskt album som jag kan beskriva som riktigt lyckat. Ett album jag kan rekommendera, till alla som nu råkar läsa denna lilla recensionstext.

Det finns flera riktigt vassa spår på albumet och att välja en favorit är inte helt enkelt men jag tycker att det fjärde spåret On My Way är riktigt underhållande. Även inledande Riot är underhållande och bra. Men egentligen är alla av riktigt bra kaliber och det finns inget spår som känns sämre. Snyggt och underhållande, jag kan definitivt rekommendera att ni tittar närmare på det.

Tre liknande band: Thin Lizzy/Queen/Steve Miller Band