Mixed by Soren Andersen at Medley Studio
Mastered by Harry Hess

Released 2016-10-21
Reviewed 2016-10-05

tygersofpantang.com
mighty music

Tygrarna från Pan Tang är tillbaka med ett nytt album, ännu ett i en lång karriär som sträcker sig tillbaka ända till en vildkatt 1980. Nu består förstås inte kvintetten av riktigt samma snubbar som då eftersom några kommit och gått under årens lopp. Men det förhindrar förstås inte deras jamande framfart i heavy metal-genren, eller är det kanske tigervrålande. Av namnet att döma är det dock lätt att tro att det handlar om tygtigrar, åtminstone om de hade varit svenska och lite fyndiga.

Omslaget ser fantastiskt ut, kan vara snyggt att ha i LP-samlingen. Det inleds också med en riktig rökare som får en omedelbart positivt inställt till detta album. Only the Brave kallas det spåret som är en riktigt medryckande rackarrökare, nämnas bör också att bandet har en ganska schysst sångare och riktigt vass produktion. Synd då att låtmaterialet inte riktigt lever upp till kvalitén på inspelningen, och kvalitén på inledningen för bortsett från Only the Brave får vi inte så mycket att hoppa högt över.

Varje gång jag hör det inledande spåret känner jag mig superpositiv till detta album, men därefter sjunker min entusiasm för varje minut som passeras och när det hela är slut känns det som ett ganska typiskt heavy metal-album med en extraordinär inledning. Märkligt att de inte lyckas träffa rätt med mer än ett spår, att de kan göra en så grym inledning och sedan ett så ordinärt album. Men visst, gillar man genren kanske man är lite mer vänligt inställt till ordinärt än vad jag är och då finns det väl alla möjligheter att det snygga omslaget pryder en plats i skivsamlingen – hade jag varit mer välbeställd hade jag beställt albumet bara för att få det snygga omslaget.

Only the Brave kan jag spela många gånger om men förutom det hittar jag inte mycket som fångar min uppmärksamhet. Så godkänt med en liten guldstjärna får bli mitt omdöme när det gäller detta album – plus för omslaget och Only the Brave men jag hade gärna sett ett album med mer klös.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Iron Maiden/Judas Priest/Saxon